st-pti: FW: [klio] Informatyka dla wszystkich

Subject: RE: [klio] Informatyka dla wszystkich
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 4 Aug 2015 12:06:56 +0100

Też mi się wydaje, że myślenie matematyczne i komputacyjne to to samo. Nie
zmieni to jednak faktu z socjologii nauki/wiedzy, że słowo "komputacyjny"
powstało i być może się nawet przyjmie (albo i nie).

Jaka była zatem najsilniejsza przesłanka powstania tego słowa? Tego nie
wiem. Mogę się jedynie domyślać, że sprzyja temu pojawienie się maszynek
zwanych komputerami. Niektóre zagadnienia matematyczne nie byłyby na pewno
tak nośne i rozwinięte, gdyby nie obecność komputerów. Ot trzy przykłady
które mi się nasuwają:

1. zagadnienie czterech barw

2. algorytmizacja szachów (oprogramowanie IBM Deep Blue)

3. coraz to nowe algorytmy związane z poszukiwaniem liczb pierwszych

Moim zdaniem to wszystko matematyka. Jednak nie ulega wątpliwości, że bez
komputerów zajmowałaby się ona innymi zagadnieniami, niż obecnie.

</ady>