st-pti: FW: [klio] Informatyka dla wszystkich

Subject: Re: [st-pti] RE: [klio] Informatyka dla wszystkich
From: Maciej M ####@####.####
Date: 5 Aug 2015 02:18:36 +0100

W dniu 2015-08-04 13:07, Andrzej Dyżewski napisał(a):
> Też mi się wydaje, że myślenie matematyczne i komputacyjne to to samo.

Jednak nie. co więcej, jest problem, bo matematycy pozostają bardzo
tradycyjni w swoim myśleniu, zwłaszcza w edukacji. Prostym dowodem
na to może być obowiązująca podstawa programowa matematyki dla K-12,
w której nie pada ani słowo komputer ani technologia. Oczywiście
wielu uczniów i nauczycieli posługuje się na matematyce komputerami,
to "uprawianie matematyki" nie czerpie dobrych wzorców z informatyki,
np. w zakresie efektywności i poprawności obliczeń - piszę o tym
na przykładzie logarytmu i myślenia logarytmicznego w krótkiej nocie,
która wysłałem.

> Nie zmieni to jednak faktu z socjologii nauki/wiedzy, że słowo
> "komputacyjny" > powstało i być może się nawet przyjmie (albo i nie).
>
> Jaka była zatem najsilniejsza przesłanka powstania tego słowa? Tego nie
> wiem. Mogę się jedynie domyślać, że sprzyja temu pojawienie się
> maszynek
> zwanych komputerami. Niektóre zagadnienia matematyczne nie byłyby na
> pewno
> tak nośne i rozwinięte, gdyby nie obecność komputerów. Ot trzy
> przykłady
> które mi się nasuwają:

Wymienione zagadnienie są nieco z boku naszej dyskusji ze względu na
swój
charakter - rzeczywiście komputery przyczyniły się do postępu w tych
dziedzinach, głównie dzięki szybkości obliczeń, w mniejszym stopniu
"wymyślając" nowe metody:

> 1. zagadnienie czterech barw

Użyto komputera do "przeliczenia" ponad 8000 przypadków (w 1976 roku)
w dowodzie. Obecne dowody w mniejszym stopniu korzystają z komputera,
ale
nie ma dowodu czysto tablicowego, na tablicy.

> 2. algorytmizacja szachów (oprogramowanie IBM Deep Blue)

Szachy to gra logiczna - komputery szachowe wykorzystują głównie
klasyczne
rozwiązania (debiuty, końcówki itp.) i posługują się różnorodnymi
heurystykami. Potęga tych programów to możliwość rozpatrzenia dużej
liczby przypadków.

> 3. coraz to nowe algorytmy związane z poszukiwaniem liczb pierwszych

Tutaj niewiele się zmieniło. Największe liczby pierwsze to nadal liczby
Mersenne'a - postaci 2^p - 1, gdzie p jest liczba pierwszą. W polowaniu
na takie liczby może wziąć udział ze swoim PCtem, to już nie jest
zadanie
dla superkomputerów, które są ... za słabe! Algorytm jest znany od
dawna.
W przypadku tego problemu trzeba uwzględnić zastosowanie liczb
pierwszych
w kryptografii, dlatego jest to wiedza tajemna i nie wszystko wiemy, co
się dzieje w laboratoriach wojskowych.

> Moim zdaniem to wszystko matematyka. Jednak nie ulega wątpliwości, że
> bez
> komputerów zajmowałaby się ona innymi zagadnieniami, niż obecnie.

Właśnie, komputery, a zwłaszcza wypracowane w informatyce metody
rozwiązywania
- mental tools myślenia komputacyjnego - wzbogacają matematykę i jej
uprawianie.
Ale nie tylko matematykę, a niemal każdą dziedzinę z jej sytuacjami
problemowymi.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło