st-pti: Nowe życie dla Sekcji Terminologicznej PTI

Subject: RE: [st-pti] Nowe życie dla Sekcji Terminologicznej PTI
From: Piotr Karocki ####@####.####
Date: 24 Apr 2024 07:00:20 +0100

>Jasne, wydaje mi się, że ta cała IEEE/ISO 11073 to całe drzewo
>poszczególnych "części" typo 11073-10425 (z literką "E")
 "E" jak English :) ISO robi też dużo (wszystko?) w wersji "żabojadzkiej".

>Masz może pod ręką gdzieś całe "drzewko"? Może najpierw to rozrysować
>w formie mind-mapy czy innego grafu skierowanego i będzie łatwiej :)
 Drzewko nie, ale schemat jest w którejś z tych norm. Których większość mam
na dysku (legalnie, żeby nie było). Tu (w tej liście) przechodzą obrazki?
 Częściowo jest to omówione w wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEEE_11073

>Koncentryczny to współśrodkowy, wystarczy przekroić - kto kroił nożem
>Ethernet IEEE 802.3-1985 (bez literek) - ten wie :)
 Thin Ethernet i thick Ethernet... 10BASE2... Nawet mam w domu gdzieś
koncentrator (nomen omen) do niego :)

> Aha, to może w ogóle chodzi o opaski fitnesowe i smartłocze z pomiarami
> czegoś tam
> w naszym ciele?
 Nie. Sprytozegarki to nie hub, tylko sensor, np.
10404 - Device specialization - Pulse Oximeter
10441 - Device specialization - Cardiovascular fitness and activity monitor
 Smartphone tak, bo zbiera dane.
 Jasne, smartphone teraz też może być sensorem, ale wtedy "podpada" pod
normę sensora oraz pod normę huba ("integratora danych").

>Tam jest jakaś norma opisująca model dziedziny tych pomiarów (domain
>model),
>może od tego zacząć? To chyba jest IEEE 11073-10207 Domain Information and
>Service Model
>i może być przydatna jeszcze IEEE 11073-20701 Architecture and Binding
>definition.
 Znaczy na pewno ST PTI może się podjąć tłumaczenia nie biorąc za to
pieniędzy, PKN chętnie przyjmie :)
Natomiast tłumaczneie płatne jest tak naprawdę zlecane przez PKN dość
rzadko, bo kosztuje, a fundusze PKN są małe. Zwykle znajduje się jakiś
sponsor, podmiot który zapłaci (np. Tauron który zapłaci za tłumaczenie
normy na warunki podłączania μinstalacji do sieci energetycznej; albo
Archiwum Narodowe za tłumaczenie normy z warunkami przechowywania zasobów
archiwalnych czy ich katalogowania - tak by najmniejsze archiwum zakładowe
mogło z normy skorzystać i nie mogło się wykręcić tym że nie znają
angielskiego).

>Tu warto zajrzeć do pełnego tekstu tych norm, żeby dojść do tego, o co
>chodzi.
>Jak się do nich dostać? Z tego co widze, część tych norm jest "w
>opracowaniu"
>i nawet nie są w sprzedaży.
 Jakby ST PTI się podjęło, to by dostało :)