st-pti: Re: kompetencje cyfrowe a umiejętności

Subject: RE: [st-pti] kompetencje cyfrowe aumiejętności
From: Maciej M ####@####.####
Date: 2 Feb 2016 23:14:53 +0000

Myślę, że za wszelką cenę nie należy bronić starych znaczeń
i obwarowywać się przed nowymi. Nie przepadam za Wikipedią, ale
tamże:

Kompetencja – połączenie trzech atrybutów: wiedzy, umiejętności
i postawy. Wyróżniają one daną osobę łatwością sprawnej, skutecznej,
odpowiadającej oczekiwaniom jakościowym, realizacji danych zadań.
Działania osoby kompetentnej, w danej dziedzinie, winny spełniać
obowiązujące w danej społeczności/organizacji kryteria.

Polecam rozbudowana dyskusje w wersji angielskiej.

Ten termin jest szeroko stosowany w edukacji. Nie wystarczy, dla
przyszłego obywatela, by posiadł pewną WIEDZĘ. Potrzebne są
UMIEJĘTNOŚCI jej wykorzystania, często praktyczne. Ale i to nie
wystarcza - ważne są również POSTAWY, gdy korzystamy z naszych
umiejętności opartych na wiedzy.

Jeśli chodzi o:

>  "rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez naukę programowania"

cytat, który zapewne pochodzi z publikacji edukacyjnych

> to domyślam się że głównie chodzi o szkolenie urzędnika w
> posługiwaniu się jakimiś narzędziami cyfrowymi - co przyniesie
> mu więcej uprawnień (a być może w domyśle podwyżkę pensji).

to jest to, przepraszam, bezmyślnym posłużeniem się słownikowym
znaczeniem kompetencji, nie uwzględniającym kontekstu i miejsca,
skąd pochodzi cytat. W rozwijaniu kompetencji cyfrowych w edukacji,
w tym poprzez naukę programowania, chodzi o przekazanie wiedzy
/umożliwienie poznania, wykształcenie pewnych umiejętności
(właśnie programowania), ale również o ukształtowanie postaw
użytkowników cyfrowych urządzeń i metod, w tym wychowanie w
zgodzie z normami prawnymi i społecznymi, dla dobra własnego
i innych.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło

http://godzinakodowania.pl/
http://www.bobr.edu.pl/