st-pti: Re: komputacyjnie -- RE: [st-pti] informatyczny zasób referencyjny...

Subject: RE: [st-pti] komputacyjnie -- RE: [st-pti] informatycznyzasób referencyjny...
From: Maciej M ####@####.####
Date: 31 Jan 2016 22:34:16 +0000

(1) Definicje. Nasza dziedzina - nie chcę jej nazwać, by nie powodować
dyskusji terminologicznej - ma dziwne upodobania do definiowania
terminów.
To grzech młodości. Czy w jakimkolwiek podręczniku do innego przedmiotu
szkolnego lub uczelnianego znajdziemy definicję dziedziny, której
odpowiada? Co to jest matematyka? To tytuł świetnej książki, w której
na kilkuset stronach znakomicie autorzy-matematycy odpowiadają na to
pytanie, można powiedzieć, że definiują matematykę.

Proponuję podobne podejście - zostawmy definicje, zajmijmy się
zrozumieniem znaczenia i propagujmy właściwe rozumienie.

(2) Proszę nie łączyć "computational" w "computational thinking"
z jakimkolwiek słownikowym znaczeniem terminu "computational".
Podobnie jak z matematyką, są dziesiątki jeśli nie setki prac
tłumaczących, co to jest "computational thinking". CT

(3) "computational" w CT wywodziłbym raczej od "computing" niż
computer science (CS), czyli od "komputyki".

(4) Nazwa Polskiego Towarzystwa Informatycznego po angielsku Polish
Information Processing Society została zapewne skopiowana z nazwy
Federacji IFIP, która powstała 20 lat wcześniej. Właśnie "po brytyjsku"
a nie po amerykańsku, na zwa PTI brzmiałaby Polish Computer Society,
gdyż jest British CS.

(5) Świetne podsumowanie:
> wydaje mi się, że proponowane w polskim artykule „myślenie
> komputacyjne” to po prostu:

  interdyscyplinarne „myślenie informatyczne”,

> podobnie jak naturalne jest dla nas w wielu
> dziedzinach myślenie matematyczne, geometryczne, logarytmiczne,
> relatywistyczne, teoriomnogościowe, boole’owskie i wiele innych.

Ufff, odetchnąłem! Właśnie o to chodzi.
Pozdrawiam, Maciej M Sysło

http://godzinakodowania.pl/
http://www.bobr.edu.pl/