st-pti: Re: w sprawie mejla i nie tylko

Subject: RE: [st-pti] w sprawie mejla i nie tylko
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 10 Apr 2018 23:45:07 +0100

Ciekawy fragment

„[…]Jeszcze ważniejsze jest zachowanie jednolitych zasad gramatycznych. Wszyscy powiedzą po polsku: co kupiłem? – namiot; co czytałem? – artykuł; co odebrałem? – telefon. Nikt nie powie przecież: czego kupiłem? – namiota; czego czytałem? – artykuła; czego odebrałem? – telefona. Zatem dlaczego wiele osób mówi: czego wysłałem? – mejla; czego odebrałem? – SMSa; czego napisałem? – bloga. Poprawnie przecież jest: co wysłałem? – mejl; co odebrałem? – SMS; co napisałem? – blog. Nie dość, że to są obce słowa, to jeszcze mają się do nich stosować błędne zasady gramatyki – horror! […]”

Chociaż sporny to fragment. Było takie słowo RADIO. Długo go nie odmienialiśmy, a potem nastąpiła chwila, gdy zaczęliśmy słuchać RADIA. Lud pracujący miast i wsi usiłuje oswoić obce terminy i czyni to m.in. poprzez odmienianie właśnie.

/ady