st-pti: Re: wszechkanałowa ankieta terminologiczna Wacława Iszkowskiego

Subject: RE: [st-pti] wszechkanałowa ankieta terminologiczna Wacława Iszkowskiego
From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 14 Feb 2018 18:08:46 +0000

Szanowny Panie Profesorze (Maciej Sysło):

Dziękuję za Pana wyjaśnienia. Nie mam nic przeciwko matematykom. Chylę czoła przed ich pionierskim wkładem do rozwoju ETO.
Wszystkich wymienionych przez Pana pionierów wymieniam z honorem w swej książce Historia, Teraźniejszość i Przyszłość  Informatyki (2013-po polsku i 2016-po angielsku).
Co do informatyki jako „nauki” to używali te podejście pewni matematycy i automatycy przed Panem i ostro mnie zwalczali, że rzekomo nie rozumiem co to jest nauka.
Jestem szczególnie uczulony na ten wątek w historii tej dziedziny w Polsce. Co do Claude Shannona to mam szczególny do niego stosunek ponieważ urodził się o 1,5 godziny od miasta w którym
mieszkałem 35 lat (Kalamazoo) tzn. w Potasky w stanie Michigan, a nikt o nim w Michigan nie słyszał co mnie b. oburzało. Jego praca magisterska na MIT była chyba najważniejszą pracą w historii nauki i techniki w świecie.
Pan wie zapewne dlaczego. Aczkolwiek jego model Weavera-Shannona mocno ulepszyłem, a który jest szeroko cytowany w literaturze naukowej. The layer-based Pragmatic Model of Communication Process.

Zapomniał Pan włączyć w to zaszczytne grono Adama Ulama, którego znalem, a który jest uznanym ojcem bomby wodorowej a potem współpracownikiem J von Neumanna, z
którym zdefiniowali teorię gier oraz zbudowali computer JOHNNIAC. Z prof. K. Kuratowskim nawet się przyjaźniłem, ponieważ pracowaliśmy w sąsiednich pokojach przy ul. Śniadeckich 8.
Na maszynie IBM 1440 informatycy z ZETO-ZOWAR (którym kierowałem) analizowali Profesora syntaktykę w jednej z Jego książek.  Prof. Wacława Sierpińskiego znałem prywatnie.
Matematyki w gimnazjum Rejtana uczył mnie prof. Kozicki, który wychował kilku laureatów Olimpiady Matematycznej. Na PW miałem mocną 4 z matematyki.

W Informatyce kluczu do dobrobytu (1971) byłem krytyczny wobec matematyzowania wszystkiego co się da. „Moda” na to przyszła z ZSRR, przyniesiona przez Polaków-absolwentów sowieckich uczelni.
Wśród nich był W. Turski, J. Kulikowski, A. Straszak, P. Bożyk i inni, którzy wykończyli rozwój informatyki po 1975 r. Jeśli naukowiec chciał robić karierę w ZSRR to musiał swą tematykę matematyzować. Ponieważ
partyjny aparatczyk, który go „prowadził” wiedział, że matematyka nie jest przeciw reżimowi a ponadto na niej nie znał się i puszczał owego naukowca do dalszych awansów.

Nauka aby nie była sztuczna, powinna mieć związek z praktyką, którą odzwierciedla, kieruje i ulepsza. Praktyka jest taka—w 2017 r. zawodowo pracujących informatyków w Polsce było 210,000, natomiast członków PTI jest kilkuset,
Nawet powiedzmy, że 1000 dla okrągłego rachunku. Tzn., że 0,0047% czyli PTI, które upiera się przy swej terminologii, którą kontestuje nie tylko A. Targowski ale de facto praktycznie omal całe środowisko zawodowych informatyków w Polsce. Pan nie dostrzega tego środowiska zupełnie. Np. nie cytuje Pan moich rozważań na temat informatyki aż na 57 stronach w mojej książce INFORMATYKA Modle Rozwoju i Systemów (1980).
Może Panu się to podejście nie podobać a nawet czekałbym na Pana mocną krytykę, ale nie powinien Pan tego podejścia lekceważyć, skoro ono było stosowane dość mocno w praktyce i (obecnie) w latach 1971-1975.
Jest to jedyna monografia na temat informatyki jaka ukazała się do tej pory, polskiego autora. Czy nie jest dla Pana zastanawiające, że upłynęło już 38 lat i żaden polski autor nie opracował tego typu monografii, powiedzmy nawet lepszej? Książeczka „Nie samą informatyką” W.T jest chyba najlepszym dowodem jak „matematycy” byli przeciwko właściwej koncepcji informatyki.
Czy nie jest smutne, że tego typu dyskusja nie ma miejsca w polskim naukowym czasopiśmie nt. Informatyki? A może celowo takiego
czasopisma nie ma w Polsce?

Myślę, że powinien Pan zastanowić się nad tym czy pomaga czy pogrąża izolację PTI od środowiska polskiej informatyki, swą jednostronną terminologią.
Dlaczego Pan-światły człowiek, bywały w świecie nie dopracuje terminologii typu computing czym de facto jest zainteresowane PTI od zarania swego powstania.
Tj. tematyka, która „leży” matematykom, jest równie b. ważna a mogłaby przyciągnąć 1-2 K nowych członków, którzy tym zajmują się zawodowo.
Inaczej upieranie się przy terminologii, którą Pan opisuje należy rozumieć jak koniunkturalne podczepianie się pod dziedzinę b. popularną, ale przez PTI nie praktykowaną.

Z wyrazami szacunku i najlepszymi pozdrowieniami

Andrzej Targowski, informatyk.