st-pti: Re: wszechkanałowa ankieta terminologiczna Wacława Iszkowskiego

Subject: Re: [st-pti] wszechkanałowa ankieta terminologiczna Wacława Iszkowskiego
From: Maciej M. ####@####.####
Date: 14 Feb 2018 10:48:55 +0000

Szanowny Panie Profesorze (Andrzej Targowski),

Zacznę od dygresji: na żadnym innym przedmiocie szkolnym nie dyskutuje się,
czym on jest, czym jest matematyka, fizyka, chemia, czy wychowanie
fizyczne. Nie dyskutuje się również o tym, co to jest nauka. Informatyka
jest wyjątkiem. Popełniłem ten "błąd" w pierwszym podręczniku do elementów
informatyki i w przesłanym materiale tłumaczę, co "autor miał na myśli".
Najprościej będzie przyjąć to wyjaśnienie i nie rozbijać go na "czynniki
pierwsze".

Śmiem twierdzić, że każdemu autorowi "definicji" informatyka można postawić
jakiś zarzut - "punkt  widzenia zależy od punktu siedzenia" w informatyce.
Wyjaśniłem i wyjaśniam - mój jest związany z edukacją. I nie będę się dalej
z tego tłumaczył.

Ale, jestem matematykiem i uczę matematyki dyskretnej (to matematyka dla
informatyków), a także wielu innych przedmiotów informatycznych. Wszyscy
moi magistranci opracowują aplikacje dla rzeczywistych problemów. W moim
rozszerzonym bio może Pan przeczytać, że wykonywałem duże informatyczne
zlecenia dla przemysłu, jak: optymalizacja linii wytopu w Hucie w Ostrowcu,
optymalizacja kampanii cukrowniczej, sterowanie parkiem obrabiarek w Kuźni
Raciborskiej, projektowanie linii produkcji szyb samochodowych (FlachGlass,
Niemcy) itp. To były systemy informatyczne, komputerowe, przetwarzające
duże ilości informacji, ale główną ich częścią był model matematyczny i
wiele tych prac kończyło się publikacjami w czasopismach z badan
operacyjnych.

Pejoratywnie ocenia Pan podejście matematyczne, matematyków, teorie
matematyczne - to widać w Pańskich publikacjach począwszy od książki
"Informatyka to klucz do dobrobytu", chociaż, jak Pan wspomina, spędził Pan
dużo czasu wśród matematyków przy Śniadeckich. Warto może pochylić czoła
przed prekursorami czasów komputerów, do których można zaliczyć Babbage'a,
Adę, Turinga, Shannona, von Neumanna, którzy w pierwszym rzędzie byli
matematykami. A w Polsce, to matematycy inicjowali rozwój komputerów:
Kazimierz Kuratowski i Zdzisław Pawlak w Warszawie, czy Edward Marczewski
we Wrocławiu, by wspomnieć tylko o kilku osobach.

Nie specjalnie martwi mnie, że " ... Pana terminologii nie da się uzgodnić
z praktyką w tej dziedzinie.", chociaż jak wspominam wyżej, wiele w tej
praktyce informatycznej uczestniczyłem i uczestniczę. Obecnie gros moich
zainteresowań lokuję w edukacji i na tym polu staram się przybliżyć uczącym
się najważniejsze "faces and facets" informatyki, mniej może dbając o
zgodność terminologii z jakimkolwiek systemem nazw.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło