st-pti: FW: witam

Subject: FW: witam
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 15 Jan 2016 12:04:40 +0000

Jedna z dyskusji o WITAM, na tórą właśnie natrafiłem

/ady
+/+/+/+/+/+/

 XXX Odpowiedź - dlaczego staram się nie pisać "witam" w mailach.

.
1. .  .
 xxxx Dla mnie zwrot "Witam" jest bardzo profesjonalny. Sama używam go w
korespondencji mailowej. W drugą stronę - kiedy otrzymuję maila i rozpoczyna
się on od "Witam" zupełnie nie odbieram go kolokwialnie, bardziej właśnie -
profesjonalnie. Zwrot " Dzień Dobry" w korespondencji mailowej -bo o niej
myślę głównie mówimy - traktuję trochę z przymrużeniem oka - to jakby
student kłaniał się w pas profesorowi :). Ale myślę, że wszystko jest
kwestią gustu. Najważniejsze, żeby się przywitać na początku korespondencji
i tyle.
Wydaje mi się, że to "Witam" jest polską próbą stworzenia czegoś w rodzaju
"Hello", "Halo" lub "Hi". Niestety nie stanowi właściwego tłumaczenia
.  .

XXX W formalnej korespondencji powszechne jest stosowanie zwrotu "Szanowni
Państwo", "Szanowna Pani", "Szanowny Panie", co odpowiada zwrotom typu "Sehr
geehrte Herren" lub "Dear Sirs". Osobiście podobnie, jak autor ww. opinii
też preferuję ze względu na uniwersalność powitanie "Dzień dobry". Można je
użyć inicjując korespondencję także z obcą osobą, a nie jest tak formalne.
Zbytnia formalność w zależności od kontekstu może zniechęcić adresata do
nawiązania relacji. "Dobry wieczór" to też opcja, jednak na wieczór. Wieczór
jest częścią dnia więc "Dzień dobry" wydaje się być właściwe także o takiej
porze podobnie jak "Guten Tag" lub "Good Day".

Ja tam jestem opinii (nie pamietam, czy mowil to prof. Miodek na wykladzie,
prof. Bralczyk w telewizorze, czy prof. Banko w internetowej poradni
jezykowej), ze "witac" moze gospodarz swojego goscia, dokladnie tak jak w
jezyku angielskim pojawia sie slowo "welcome", np. na wycieraczkach do
butow. W korespondencji prywatnej dopuszczam "witaj", "witajcie" i stad
prawdopodobnie wzielo sie to pseudoformalne zaczynanie od "witam" - bo
przeciez nie uzyto by trybu rozkazujacego wobec obcej osoby.

38 min
Podobnie razace jest uzywanie zwrotow "Panie Pawle" lub "Szanowny Panie
Pawle", zarezerwowanych przeciez dla osob starszych zwracajacych sie poufale
do mlodych, ledwo pelnoletnich maturzystow lub studentow, a tymczasem ja
slysze to bez przerwy od ledwo pelnoletnich lowcow talentow.

28 min
Nie wiem po co ta dysputa, transakcyjne narody, z USA na czele, robią
transakcje, nawizaują kontakty, rozwijają swoje firmy, podczas gdy my
Polacy, zastanawiamy się nad formą grzecznościową (sic!).

20 min
No właśnie tym różnimy się od Amerykanów. W Europie, w tym także w Polsce,
przywiązanie do form grzecznościowych jest częścią naszej bardzo długiej
historii. Podobnie w Chinach lub Japonii.
.
51 s
"Witam", to po prostu zwykłe angielskie/amerykańskie "hello" używane we
wszystkich korespondencjach mailowych na świecie - what's a big deal? ;)
.

5 godz.
Witam przeszlo chyba metamorfoze. Uzus jezykowy teraz jes taki ze 'Witam'
wyparlo 'Dzien dobry'. Przejelismy to chyba z psychologii, ktora czesto
zaleca aby kazdy byl 'przywitany' tj. poczul sie chciany, zaakceptowany.