st-pti: Re: (współ)dzielenie

Subject: Re: [st-pti] (współ)dzielenie
From: Grzes Plucinski ####@####.####
Date: 1 Oct 2021 09:06:28 +0100

dane - nie ma ograniczenia na wątki procesora (przynajmniej w bardziej
zaawanowanych konstrukcjach)

1. dane są przesyłane z cache a nie z dysku - nie ma problemu jednodostępu
2. nowoczesne macierze enterprise tworzą oddzielne kanały logiczne
dostępu dla oddzielnych transferów
      i są one fizycznie niezależne
3. transfer z dysku nie jest obsługiwany przez procesor (podkradanie
cykli CPU dla obsługi IO to są lata 60-te XX wieku)
      liczba wątków nie limituje liczby transferów
4. z jednej bazy danych może na raz korzystać wiele komputerów - przez
całkowicie niezależne połączenia

i wszytko co powyżej nie dotyczy współdzielenia kopii programu
wczytanego do pamięci operacyjnej komputera
jedna kopia i z tej kopii na raz korzysta wielu użytkowników (procesów)
nie ma tu żadnych ograniczeń
nawet zakładając, że tyle dostępów do kodu programu ile jest wątków
fizycznych procesorów
to nie przekłada się to na użytkowników. Użytkownik mimo, że w danej
chwili czasowej nie ma przydzielonego wątku
procesora korzysta z programu. (przez analogię - jak na chwilę odwrócimy
wzrok od strony książki, którą akurat czytamy, to nadal trzymamy tą
książkę w ręku)