st-pti: Re: konsultanci, zabierzcie głos

Subject: Re: [st-pti] konsultanci, zabierzcie głos
From: Grzes Plucinski ####@####.####
Date: 22 Feb 2018 21:53:37 +0000

W dniu 2018-02-22 o 22:43, Bogdan Pilawski pisze:
> Koledzy,
>
> przecież, od dłuższej chwili, ta dyskusja jest w ogóle nie na temat,
> którym było - przypomnę - uwierzytelnianie (przez niektórych
> określane, z angielska, jako "autentykacja") użytkowników, czyli
> sprawdzanie, czy ktoś jest tym kimś, za którego się podaje...
kiedyś dawno temu
to ambasador (konsul) obejmując funkcję składał "listy
uwierzytelniające" na ręce głowy państwa

czyli się uwierzytelniał przed lokalnymi władzami

w sumie znaczenie się nic a nic nie zmieniło :-)
już od setek lat :-)

> A autoryzacja, o której zdaje się też ktoś tu wspomniał, to
> sprawdzanie, czy ktoś, już uwierzytelniony, ma uprawnienia do
> wykonania określonej funkcji, ale bywa też, np. w bankowości, tzw.
> autoryzacja na dwie ręce, czyli konieczność zatwierdzenia konkretnego
> działania (np. dużej wypłaty), żeby się odbyło, przez dwie osoby...
a autoryzacja (w sensie informatycznym) to chyba już nowomowa (chociaż
niewątpliwie się upowszechniła)

przedrostek "auto" sugeruje, że ktoś się sam autoryzuje - a przecież
autoryzacji zawsze dokonuje ktoś trzeci
w bankowości to jest OK - bo autoryzacji dokonuje ktoś inny - jakiś decydent

ale jak słyszę, że ktoś "się autoryzuje" to mi się to nie podoba, bo nie
"się"
program (system informatyczny) "sprawdza (weryfikuje) uprawnienie"
użytkownika do wykonania określonego działania - to jednak co innego niż
autoryzacja w banku

GP