st-pti: Informatyka a CS?

Subject: RE: [st-pti] Informatyka a CS?
From: Dorożyński ####@####.####
Date: 19 Feb 2018 21:59:12 +0000

| From: Andrew S Targowski ####@####.####
| Sent: Thursday, January 25, 2018 3:16 AM
/

Szanowny kolego!

Wracam do powyższego mejla na tle zamiaru MNiSW skrócenia o połowę wykazu dyscyplin naukowych.

|" Termin „Informatyka” funkcjonował w Polsce dobrze  od czasu wyjazdów
|  polskich stażystów do BULL-a we Francji na początku lat 1960-tych

Czy jest to potwierdzone w źródłach pisanych? A jeśli tak, to czy można je podać?

/
/
|Jego inicjatywa nasuwa następujące uwagi. W orginale tłumaczonego tekstu nie
| było słowa „informatics” i Marczyński nie mógł computer science
| nazwać po polsku informatką, skoro go tłumaczył słowo po słowie.  Jeśli jednak
| wprowadził termin informatyka to powinien go wesprzeć definicją francuską
| lub ściśle swoją.
| Nie robiąc tego wprowadził w błąd rzesze specjalistów w Polsce i to do dzisiaj.

Przeczytałem ostatnio artykuł Romualda Marczyńskiego w miesięczniku "Maszyny matematyczne" (nr 1, 1969) i nie mogę się w nim doszukać podstaw do powyższych tez.

Przy okazji - zdecydowana większość interwiki do hasła https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_science kieruje (w znanych mi alfabetach łacińskich i cyrylicznych)  do haseł jednowyrazowy typu "informatik*" - jednym z wyjątków jest duńskie "datalogi" (ale to też raczej jeden wyraz). Nie sądzę, aby wpływy docenta z dość jednak egzotycznego kraju gdzieś w Europie mogły sięgnąć tak szeroko, więc niezależnie od niego coś istotniejszego musi być w tym, że w sporej liczbie języków istnieje taki identyczny odpowiednik terminu angielskiego "computer science".

	Z uszanowaniem, Janusz Dorożyński