st-pti: Thread: spotkanie czy nie spotkanie

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: spotkanie czy nie spotkanie
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 14 Mar 2019 02:29:54 +0000

Szanowni,

na sobotę 16 marca Kol. prezes Włodzimierz Marciński zwołał spotkanie
plenarne sekcji tematycznych PTI.

https://portal.pti.org.pl/spotkanie-sekcji-tematycznych-pti/

Czy ktoś z tej listy uważa, że warto byłoby się spotkać i przedyskutować co
więcej powinna robić Sekcja Terminologiczna ponad to co już robi?

Jeśli tak, to proszę o sygnał, albo do mnie na prv, albo na tę listę.

Wchodzi w grę spotkanie w piątek 15. marca o godz. 17:00 gdzieś na mieście
(Wwa), albo w sobotę 16 marca o 9:00 w okolicach BZG.

Jeśli się zgłoszą 3 osoby (poza niżej podpisanym), to spróbuję takie
spotkanie zorganizować. Jeśli nie, to trochę postulatów padło już na tej
liście, więc nieco inspiracji to już mamy.

Andrzej Dyżewski

Tymczasowy Koordynator Sekcji Terminologicznej PTI

Subject: Re: [st-pti] spotkanie czy nie spotkanie
From: Małgorzata Urszula ####@####.####
Date: 14 Mar 2019 06:05:57 +0000

a niespotkanie czy nie spotkanie...?

taką mam wątpliwość. To rzeczownik więc raczej powinno być razem.

Pozdrawiam

I życzę udanego spotkania :-)

czw., 14 mar 2019 o 03:29 Andrzej Dyżewski, pt ####@####.####

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 14 Mar 2019 09:03:53 +0000

ten neologizm jest na tyle udziwniony, że chyba wszystko jedno

Aha, czekam na deklaracje tylko dzisiaj, do godz. 18:00

/ad

From: Wojsyk Kajetan ####@####.####
Date: 14 Mar 2019 09:06:48 +0000

Szanowni,
Ubolewam, że nie będę mógł się stawić, ale obowiązki nakazują mi stawić się tego dnia w Tarnowie. Co do postawionego  pytania, co więcej powinna robić Sekcja Terminologiczna ponad to, co już robi, to uważam, że niech tylko porządnie robi to samo dalej, to wystarczy. Ale uczciwie przyznam, że nie wiem, czy jej dorobek terminologiczny wraz ze stosowanymi uzasadnieniami jest przechowywany w sposób ułatwiający odszukiwanie tego dorobku i jego studiowanie, by nie odszedł w zapomnienie?
Ja sam nowych pojęć nie wymyślam, nie czuję się kompetentny, ale próbuję w obszarze, którym się zajmuję (e-administracja, a w niej e-usługi) wprowadzać ład pojęciowy (zob. https://epodrecznik.mc.gov.pl), mający w zamierzeniu prowadzić do jednoznacznego rozumienia pojęć w konkretnym kontekście. KONTEKST ma znaczenie fundamentalne, co jest szczególnie widoczne przy tłumaczeniach maszynowych, a także w całkiem innych sytuacjach. Zainteresowanych odsyłam do pewnego eksperymentu, w którym wziął udział światowej sławy skrzypek Joshua Bell („Joshua Bell plays in the Washington DC Metro”). Brylant umieszczony w godnej go oprawie jest jako taki postrzegany, a nawet zostanie za taki uważany, jeśli jest tylko szkiełkiem Jablonexu czy kryształkiem Swarovskiego. I odwrotnie, brylant wrzucony pomiędzy owe szkiełka przez niewielu zostanie dostrzeżony. Moje ważne słowo: KONTEKST.
Na marginesie, ale w kontekście sposobu zapisu daty w różnych krajach: dziś mamy w kalendarzu Dzień Liczby Pi.  Jednocześnie obchodzimy 140 rocznicę urodzin Alberta Einsteina! Wiedział, kiedy się urodzić… Amerykanie zapisują datę w porządku miesiąc/dzień/rok, czyli 3/14/2019 – i jakoś tak na początku daty widzimy Pi. My, w Polsce (nie wszyscy, tylko ci, którzy wiedzą o istnieniu normy ISO 8601 i mają wrodzone zamiłowanie do porządku 😊) zapisujemy datę w porządku rok-miesiąc-dzień. Czyli 2019-03-14. Też niby widzimy Pi, tym razem na końcu daty. Ale w obu przypadkach znaki nie są właściwe: raz jest to ‘/’, raz ‘-‘. No cóż, KONTEKST. Ale nie martwmy się, w końcu nadejdzie dzień 22 lipca, czyli po naszemu 2019-22-07. Jeśli teraz użyjemy amerykańskiego zwyczaju wstawiania znaku ukośnika i pominiemy wiodące zero w liczbie określającej porządek miesiąca, to wyjdzie nam 22/7 czyli aproksymacja liczby Pi do dwóch znaków po przecinku (w kontekście naszego kraju jest to właśnie przecinek ‘,’, bo oczywiście Amerykanie wstawią kropkę ‘.’). No i 22 lipca mamy właśnie w kalendarzu Dzień Aproksymacji Liczby Pi. Ale to w kontekście naszym, inżynierów, matematyków, fizyków czyli prawdziwych humanistów (ludzi pracujących dla ludzi, odkrywających prawa przyrody i dbających o to, by człowiek w harmonii z ową przyrodą mógł jako część tej przyrody istnieć i w ogóle przetrwać). Oczywiście jest także inny kontekst. Kontekst, w jakim wszystko postrzega IPN (Instytut Pamięci Narodowej) - jednobarwny. W jego widzeniu kontekstowym nie istnieją wszystkie barwy, jasne i ciemne, radosne i smutne momenty w historii Polski. Istnieje tylko jedna jedyna barwa, tylko jedna selektywna co do czasu, miejsca i rodzaju faktów pamięć, tylko jedna „prawda” (cudzysłów zamierzony).
W kontekście tej „prawdy” dzień 22 lipca jako data musiałaby być wykreślona z kalendarza (żeby długo tego wątku nie ciągnąć odsyłam do Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/22_lipca). I w kontekście takiego postrzegania dat i „prawdy” wiele gmin zmieniło nazwę ulicy „22 Lipca” na jakąś inną – albo przez dodanie roku innego niż 1944, albo w ogóle jakąkolwiek. Znaleźli się jednak światli radni, którzy nie poddali się jedynie słusznej „prawdzie” i znaleźli sposób na obronę nazw ulic – wprawdzie w skali kraju jest to tylko 7 przypadków, ale jednak. To jak ta odrobina soli w potrawie – nie trzeba jej wiele, ale jednak zmienia stan. Przez te 7 przypadków nie utraciłem resztek wiary w zdrowy ludzki rozsądek. Ci radni bowiem mieli na uwadze utrudnienia i kłopoty przedsiębiorców i innych mających swoje siedziby przy tych „niesłusznych” ulicach, którzy musieliby ponosić koszty różnych zmian, udowadniania w bankach i wobec różnych urzędników, że wcale nie zmienili siedziby, dokonywania wpisów w różnych rejestrach, prostowania tego, czego sami nie pogięli. Radni tych gmin okazali się rozumni i kompetentni. Oto lista:
Nazwa ulicy

Miejscowość podstawowa

Powiat

Województwo

ul. 22 Lipca (11102)

Nowe Miasteczko (0988566)

nowosolski (0804)

LUBUSKIE (08)

ul. 22 Lipca (11102)

Pilawa (0975753)

garwoliński (1403)

MAZOWIECKIE (14)

ul. 22 Lipca (11102)

Ostrołęka (0966079)

Ostrołęka (1461)

MAZOWIECKIE (14)

ul. 22 Lipca (11102)

Dobrzeń Wielki (0493439)

opolski (1609)

OPOLSKIE (16)

ul. 22 Lipca (11102)

Orzesze (0941984)

mikołowski (2408)

ŚLĄSKIE (24)

ul. 22 Lipca (11102)

Niegowa (0139258)

myszkowski (2409)

ŚLĄSKIE (24)

ul. 22 Lipca (11102)

Kruklanki (0761584)

giżycki (2806)

WARMIŃSKO-MAZURSKIE (28)

Szczególnie polecam wgłębienie się w uchwały radnych Kruklanek…

A teraz inny kontekst. Jak niektórzy z Was wiedzą, aktualnie zajmuję się czymś takim, jak jakość danych i ich otwieranie (szerokie udostępnianie). Będąc uprawnionym pracownikiem Punktu Potwierdzającego (Profil Zaufany) przyglądam się sposobowi zapisu daty  na formularzu wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego, wpisywanej własnoręcznie przez wnioskodawców. Jakich formatów i sposobów zapisu daty ja już nie widziałem! Wiem jedno - pracy przy porządkowaniu terminologii, formatów danych (przetwarzanych elektronicznie!) do końca świata nam nie zabraknie. Szczególnie, że – przy takim poziomie rozumienia fizyki świata przez polityków dzień ten wydaje mi się naprawdę nieodległy. Nie jest to wprawdzie pocieszające, ale w końcu nie będziemy (jako ludzie) pierwszym ani ostatnim gatunkiem, który natura wrzuci na swój kompost.
Mimo wszystko życzę dobrego dnia – i przełamującego wszelkie „prawdy” optymizmu!
Kajetan Wojsyk

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 14 Mar 2019 11:50:47 +0000

Szanowny Kajetanie,

dziękuję za konstruktywną opinię nt działania sekcji. To wspiera różne wizje, które co jakiś czas są artykułowane. Spróbuję o tym nie zapomnieć (utrwalanie dorobku).

//ady

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 15 Mar 2019 17:06:55 +0000

zgodnie z wolą ogółu – nie spotykamy się…

nie wiem czy to nie za duże zaufanie do Tymczasowego Koordynatora

(ale spróbuję je udźwignąć)

//ady

[…]