st-pti: Thread: Re: [elka] oficjalna pisownia na temat medalu 70

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: RE: [elka] oficjalna pisownia na temat medalu 70
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 2 Jan 2019 23:07:41 +0000

Jeszcze dokładniej jest napisane tutaj

https://sjp.pwn.pl/zasady/Nazwy-orderow-i-odznaczen;629405.html

Wielką literą piszemy nazwy orderów, medali i odznaczeń, których nazwa występuje w mianowniku lub drugi człon nazwy występuje w dopełniaczu,

Wiem, można się bronić, że Medal 70-lecia nie jest odznaczeniem państwowym. Ja bym się jednak trzymał tego standardu.

Zwracam uwagę Szanownej Kapituły, żeby przemyślała poruszoną tu kwestię i opublikowała jakieś wytyczne.

Sekcja terminologiczna widzi problem.

;)

/ady

From: Waclaw Iszkowski ####@####.####
Date: 3 Jan 2019 07:23:01 +0000

Myślę, że już wytyczne PWN są wystarczające.

Kapituła nie będzie mądrzejsza.

Nazwa według uchwały PTI - zapis wielką (niektórzy mówią dużą) literą

WBI

https://sjp.pwn.pl/zasady/Nazwy-orderow-i-odznaczen;629405.html">https://sjp.pwn.pl/zasady/Nazwy-orderow-i-odznaczen;629405.html

[...]

class="ox-8e2143c460-MsoNormal">Pozdrawiam,

------
https://lista.pti.org.pl/sympa/info/elka" target="_blank" rel="noopener">https://lista.pti.org.pl/sympa/info/elka
https://lista.pti.org.pl/sympa/d_read/elka/1.Regulamin_i_netykieta/" target="_blank" rel="noopener">https://lista.pti.org.pl/sympa/d_read/elka/1.Regulamin_i_netykieta/

Subject: Re: [st-pti] RE: [elka] oficjalna pisownia na temat medalu 70
From: Marcin Paprzycki ####@####.####
Date: 3 Jan 2019 10:22:28 +0000

To niech Sekcja Terminologiczna bedzie PROAKTYWNA i cos zaproponuje!!!

;-)

--

Best International CS / IS Conference in Poland
Details: 		http://www.fedcsis.org

---
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com

From: Wojsyk Kajetan ####@####.####
Date: 3 Jan 2019 10:42:44 +0000

Medal 70-lecia Informatyki Polskiej

Zgodnie z zasadami nazewnictwa orderów, medali, odznaczeń - i z położeniem akcentów.
[...] Państwa Polskiego
[...] Rzeczypospolitej Polskiej
[...] Informatyki Polskiej

Kajetan Wojsyk

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 3 Jan 2019 12:19:42 +0000

Zobaczcie listę

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_odznaczenia_resortowe

jeśli coś jest z małych liter, to raczej wymaga cudzysłowu.

Ośmielę się zwrócić też uwagę, że temat nie jest zamknięty, lecz się dopiero zaczyna. To wysokie i bardzo cenne odznaczenie ludzie będą chcieli wpisywać do swoich CV, bo jest się czym chwalić.

Jakiś mały komunikat/uchwała o poprawnej pisowni (w wariantach alternatywnych) rozwiałby wątpliwości.

brzmieć ten komunikat powinien jakoś tak (to już wynik inspiracji naszą dyskusją):

nazwa podstawowa to

„Medal 70-lecia polskiej informatyki”

a dopuszcza się zapis

Medal 70-lecia Polskiej Informatyki

ewentualnie

Medal 70-lecia Informatyki Polskiej

Żadnych dokumentów wstecz oczywiście nie zmieniamy.

/ady

A ja zwracam skromnie uwagę, ze temat jest już zamknięty

JN

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 3 Jan 2019 14:21:27 +0000

Dziękuję za te uwagi,

celowo nie napisałem kto ma wydać ów komunikat/uchwałę, bo nie miałem pewności.

Na przykład taki komunikat wydany przez Sekcję Terminologiczną uznałbym za najgorszy z możliwych pomysłów.

Natomiast pomysł na jakieś oficjalne stanowisko kapituły podoba mi się. To coś w rodzaju autokorekty rozszerzającej, zgodnej wstecz.

/ady

ps: zachowuję się jak malkontent, ponieważ jako operator oddziałowego CMS mam ciągłe problemy z pisownią o tym odznaczeniu. Przyznam, ze jeśli tylko o tym pamiętam to piszę z dużych liter (mam nadzieje, ze mnie za to nie ekskomunikują).

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 3 Jan 2019 16:32:47 +0000

Kolega WR skromnie napisał w ostatniej linijce

A przy okazji: jakże miło mieć świadomość, że komuś w tym kraju wciąż jeszcze zależy na tzw. zachowaniu form...

W.R.

+++++++++

osobiście uważam, że to jedna z ważniejszych (niezbywalnych) funkcji większości Towarzystw.

Bo jak nie my, to już nikt o formy nie zadba.

/ady

From: Grzegorz Cenkier ####@####.####
Date: 4 Jan 2019 14:19:43 +0000

Andrzej,

skoro Sekcja Terminologiczna zdecydowała o oficjalnej pisowni na temat medalu 70 lecia to proponuję poinformować Przewodniczącego Kapituły kol. Jerzego Ludwichowskiego o konieczności podjęcia działań w tym zakresie.

Grzegorz Cenkier

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 4 Jan 2019 16:24:30 +0000

Dziękuję Grzegorzu,

za słuszne skierowanie. Tak postąpię.

Tym bardziej  że uchwała zjazdowa nr 09/2017 deleguje wszelkie uprawnienia
do kapituły:

https://xii-zjazd.pti.org.pl/w/images/f/f8/Uchwa%C5%82a_nr_09.pdf

[wersja DOC wygląda na nieaktualną]

a w pierwszych słowach

"XII Zjazd Delegatów PTI ustanawia medal 70-lecia polskiej informatyki..."

[z samych małych liter]

co oznacza zastosowanie rodzajnika niekreślonego, czyli decyzji opracowania
jakiegoś medalu o jakiejś nazwie związanej tematem.

Kapituła gdyby chciała mogłaby nawet znacznie mocniej odbiec od wytycznych
zjazdu, bo zjazd wytyczył zaledwie kierunek do dopracowania (np. projekt
graficzny, wymiary, awers-rewers, czcionki itp. itd).

/a