st-pti: Thread: Re: [elka] [st-pti] RPA -- jak tłumaczyć ------ RPA?

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: RE: [elka] [st-pti] RPA -- jak tłumaczyć ------ RPA?
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 12 Mar 2018 11:52:45 +0000

Ankieta jest wielokanałowa, więc przekierowuję ją na listę ST.

Nie występuje przecież żaden nakaz prowadzenia dyskusji z nią związanej akurat wyłącznie na liście ST-PTI

http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti

:)

--

Best International CS / IS Conference in Poland
Details: 		http://www.fedcsis.org

---
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com

------

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 12 Mar 2018 12:02:23 +0000

DWW

Można to tłumaczyć jako jako inspirując sią Stanisławem Lemem jako instynktowne zachowanie maszyn i wówczas jest chyba bardziej zrozumiałe połączenie słów Robotic Automatizacjon  nazywane też sepulkowaniem ;)) Pozdrawiam Zbigniew Daleczko Dnia poniedziałek, 12 marca 2018 01:37:26 CET Andrzej Dyżewski, pt pisze:

------

From: Waclaw Iszkowski ####@####.####
Date: 12 Mar 2018 16:09:58 +0000

Ok, Nie jest nazwą jednego produktu, ale nazwą określonej grupy produktów jak [cytuję] ERP, CMS,...

Czyli należy to przetłumaczyć na polski jako nazwę własną, jak np. :  System Zarządzania Kontentem (Treścią).

Podoba mi się propozycja:   robotyzacja procesów informacyjnych   --- tylko czy też może dużą literą?

WBI

Dnia 12 marca 2018 o 16:31 Borys Stokalski ####@####.#### napisał(a):

RPA na pewno nie jest nazwą własną rozwiązań AA - stoi za tym znacznie większr grono dostawców. To klasa produktów realizujących automatyzację procesów przede wszystkim poprzez symulowanie działań użytkownika aplikacji wspierających proces oraz skrypty pozwalające nałożyć na te działania sterowanie.

Zasadniczo pomysł przy okazji tworzenia automatów do testowania aplikacji działających w środowiskach GUI (lata 90-te) a dzisiaj jest atrakcyjny np dla organizacji które angażują w taką automatyzację (głównie prostych procesów administracyjnych) nieinformatyków, którzy jak im się każe robić aplikacje które łączą dane z arkuszy i przelewają je do systemów transakcyjnych to po 3 miesiącach szukają nowej pracy :-)). Powszechnie używane określenie to z mojego doświadczenia „robotyzacja procesów” - ono jest tak samo nieadekwatne jak RPA (bo tutaj robot jest raczej metaforą nie mającą materialnej manifestacji), ale samo pojęcie jest podobne więc wiadomo że chodzi właśnie o RPA. Można by dla większej jednoznaczności dodać „robotyzacja procesów informacyjnych” żeby odróżnić od robotyzacji w której występują fizyczne roboty realizujące zadania w łańcuchach wytwórczych.

W dniu pon., 12.03.2018 o 13:04 Andrzej Dyżewski, pt <
DWW

Sent: Monday, March 12, 2018 9:11 AM

https://www.ibm.com/cloud-computing/pl-pl/products/digital-process-aut" target="_blank">https://www.ibm.com/cloud-computing/pl-pl/products/digital-process-aut

------

Subject: FW: [elka] [st-pti] RPA -- jak tłumaczyć ------ RPA?
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 12 Mar 2018 16:11:26 +0000

dww

[...]

DWW

------

From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 12 Mar 2018 18:15:39 +0000

Z tymi skrótami to różnie bywa

ATM w końcu zamieniliśmy na bankomat

MRP próbowaliśmy zamienić na PZM <http://wiki.dis2.waw.pl/MediaWiki/index.php?title=PZM_(zapotrzebowanie)>   PPM <http://wiki.dis2.waw.pl/MediaWiki/index.php?title=PPM_(planowanie)>

ale nie jest to chyba zbyt powszechne

natomiast z CMS to chyba się poddaliśmy i SZT nie widziałem nigdzie

/ady

------

Subject: RE: [st-pti] RE: [elka] [st-pti] RPA -- jak tłumaczyć ------ RPA?
From: Piotr Karocki ####@####.####
Date: 12 Mar 2018 18:19:01 +0000

> natomiast z CMS to chyba się poddaliśmy i SZT nie widziałem nigdzie
Być może dlatego, że dla przeciętnego Polaka "szt" to jednak "sztuk".
Podobnie jak RPA - raczej kojarzone będzie z pewnym państwem :)

From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 13 Mar 2018 00:34:17 +0000

Robotic Process Automation — RPA

  1.  automatyzacja zrobotyzowanych procesów informacyjnych  (AZPI) lub
  2.  automatyzacja robotów informacyjnych (ARI)

------

From: Dorożyński ####@####.####
Tyle że wyjaśniło się, że Robotic Automation of Processes to proste Automation of Processes, żadnego robota tam nie ma, i termin RPA to typowe masło maślane (czyli mówiąc prościej tautologia) wymyślone przez anglojęzycznych po części marketingowo po części dla upiększenia.

JDo

From: Dorożyński ####@####.####
Date: 13 Mar 2018 07:26:36 +0000

/
> [...]
| typowe masło maślane (czyli mówiąc prościej tautologia) wymyślone przez
| anglojęzycznych po części marketingowo po części dla upiększenia.

Aha, słowo "robotyczny/a/e" podoba mi się bardziej, niż "zrobowyzowany/a/e". Połączenie "zr-" oczywiście w języku polskim funkcjonuje, ale ma dla mnie tutaj odcień mało nowoczesny :-) .

JDo