st-pti: Thread: Re: Wyniki ANKIETY terminologicznej

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: WBI: Wyniki ANKIETY terminologicznej
From: Waclaw Iszkowski ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 10:07:30 +0000

Sz. K&K,

Tutaj są wstępne wyniki ankiety terminologicznej.

http://iszkowski.eu/wyniki-ankiety-terminologia">http://iszkowski.eu/wyniki-ankiety-terminologia

Niestety jednolite nazewnictwo niektórych podstawowych terminów informatycznych jest na poziomie 60%.

Trudno się potem dziwić, że czasem nie możemy się porozumieć, jak używamy odmiennych nazw na te same pojęcia.

Resztę wniosków  pozostawiam Wam.

Jeszcze raz bardzo dziękuję tym wszystkim, którzy wypełnili tę ANKIETĘ.

WBI

Subject: RE: [st-pti] WBI: Wyniki ANKIETY terminologicznej
From: Piotr Karocki ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 10:15:32 +0000

Ale może wcale nie "odmiennych nazw na te same pojęcia"?
Może właśnie angielska nazwa wywołuje u nas różne pojęcia, i dlatego
proponujemy różne nazwy polskie?

:)

From: Maciej M. ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 15:23:51 +0000

Wacławie,

Wynik przewidywalny - mala zgodność, ale tej nie oczekiwałbym. Myślę, że
większość proponujących ma głębokie uzasadnienie swojej propozycji i nie
widzę kłopotów, jeśli stosujemy rożne, ale zbliżone terminy na to samo lub
podkładamy różne znaczenia pod ten sam termin. Jedna propozycja wydaje się
trudna do przeforsowania - technika informacyjna na information technology.
Co zrobisz z tą mnogością użyć technologii informacyjnej w dokumentach
rządowych, oficjalnych, edukacyjnych i innych. Czy nie lepiej skłonić się
ku znaczeniu, które opisałem, popiera również prof. Miodek.

Technika, to jednak technika, za pomocą narzędzi typu młotek, kowadło,
imadło itp. A technologia na ogół wymaga subtelniejszych narzędzi, takich
jak komputer. Co więcej, materiałem dla tej technologii jest informacja,
trudniej obrabiana młotkiem. I faktycznie, z informacją są związane
procesy, czyli bardziej technologia niż technika jej obrąbki.

Pozdrawiam, Maciek

W dniu 27 lutego 2018 11:09 użytkownik Waclaw Iszkowski ####@####.####

--

http://mmsyslo.pl/
Inicjatywa: http://godzinakodowania.pl/
From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 17:38:29 +0000

Sz. Panie Dr Iszkowski:

Dzięki za dobrą inicjatywę w sprawie terminologii.
Jej problemy wynikają z co następuje:

  1.  Braku czasopisma naukowego, gdzie taka terminologia by się z czasem wykluła.
  2.  Braku monografii ogólnych różnych polskich autorów (z jednym wyjątkiem).
  3.  Zakleszczenia w sprawie błędnego traktowania computer science jako synonimu informatyki.
     *   Uczenie w computer science curriculum - programowania, projektowania SO czy kompajlerów nie jest teorią informatyki a techniką oprogramowania.
     *   Informatyka ma swoje podstawy teoretyczne i nie są tu struktury danych (z CS) a drabina semantyczna typu dane-informacja-koncept-wiedza-mądrąść.
     *   Amerykanie uciekli z w/w powodów z computer science do computing, w czym nie mówią o informatics.
     *   Jeśli wg. środowiska PTI i ostatniej ankiety - computer science=teoretyczna informatyka, to czy równanie sprawdza się przez odwrotność.

Czym jest informatyka? Z ankiety wynika, że jest CS lub po polsku teoretyczną informatyką? Czyli powraca się do dawnej interpretacji kilku profesorów z PTI, że informatyka jest nauką. Nonsens. Przypomnę, że ma w sobie obok techniki i technologii i nauki informatyczne.

  1.  Hardware=sprzęt cyfrowy—2 słowa. Na podobieństwo jednego słowa oprogramowanie, może osprzętowienie. Może być cyfrowe i analogowe. Inaczej wykreśla się pionierski okres rozwoju IT.
  2.  Technika vs. Technologia. Technika—dziedzina wiedzy i praktyki, technologia-element techniki w kontekście realizowania danej techniki. Np. Java należy do techniki językow oprogramowania, natomiast lista płac zaprogramowana w jęzku Java jest technologią realizacji danej listy płac. Np. technologia produkowania detali w postaci przewodnika po kolejnych operacjach obrabiarkowych dokładnie przypomina programy komputerowe, które są logiczną listą rozkazów.
  3.  Wynikiem chaosu w/w pojęciowego jest plan zlikwidowania kierunku informatyki na studiach politechnicznych i przejęcia tego zadania przez wydziały matematyczne i społeczno-ekonomiczne. W ten sposób nastapi śmierć informatyki technicznej. Być może rozwinie się informatyka teoretyczna. Choć moim zdaniem teoria bez praktyki jest jałowa aczkolwiek praktyka bez teorii jest ślepa.
  4.  Z ostatniego punktu wynika, że w nowej sytuacji PTI powinno zająć się także cyfroniką, czyli informatyką techniczną na poziomie inżynierskim. Good luck.

Andrzej Targowski

From: Waclaw Iszkowski ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 20:19:34 +0000

  1. Braku czasopisma naukowego, gdzie taka terminologia by się z czasem wykluła.
  2. Braku monografii ogólnych różnych polskich autorów (z jednym wyjątkiem).

ZGODA  w obu przypadkach, ale to już chyba jest problem nierozwiązalny

  1. Zakleszczenia w sprawie błędnego traktowania computer science jako synonimu informatyki.
    1. Uczenie w computer science curriculum - programowania, projektowania SO czy kompajlerów nie jest teorią informatyki a techniką oprogramowania.
    2. Informatyka ma swoje podstawy teoretyczne i nie są tu struktury danych (z CS) a drabina semantyczna typu dane-informacja-koncept-wiedza-mądrąść.
    3. Amerykanie uciekli z w/w powodów z computer science do computing, w czym nie mówią o informatics.

TAK JEST : Computing --> Informatyka  to jest logiczne !  Zresztą tak też zadecydowało Royal Society w UK zmieniając nazwę przedmiotu w szkołach brytyjskich z ICT na COMPUTING  czyli po naszemeu INFORMATYKA.

    1. Jeśli wg. środowiska PTI i ostatniej ankiety - computer science=teoretyczna informatyka, to czy równanie sprawdza się przez odwrotność.

[...]

Tutaj przedstawiam wyniki ankiety, ale w komentarzu wyraźnie wskazuję na informatykę. Tutaj reprezentuję tylko siebie a nie PTI!

  1. Hardware=sprzęt cyfrowy—2 słowa. Na podobieństwo jednego słowa oprogramowanie, może osprzętowienie. Może być cyfrowe i analogowe. Inaczej wykreśla się pionierski okres rozwoju IT.

Osprzętowienie jest w polskim języku dziwolągiem.  W większości przypadków wystarczy mówić  sprzęt, a tylko czasem trzeba dodać, ze cyfrowy. Mnie coraz bardziej podoba się sprzęt  teleinformatyczny.  Proszę sobie googlu  wpisać:  hardware   i hardware store i zobaczyć w grafice co się wtedy wyświetla  :-)

  1. Technika vs. Technologia. Technika—dziedzina wiedzy i praktyki, technologia-element techniki w kontekście realizowania danej techniki. Np. Java należy do techniki językow oprogramowania, natomiast lista płac zaprogramowana w jęzku Java jest technologią realizacji danej listy płac. Np. technologia produkowania detali w postaci przewodnika po kolejnych operacjach obrabiarkowych dokładnie przypomina programy komputerowe, które są logiczną listą rozkazów.

Tutaj w pełni zgadzam się ze wskazanym artykułem  http://www.uci.agh.edu.pl/bip/63/11_63.htm">http://www.uci.agh.edu.pl/bip/63/11_63.htm   , a więc technika i już się nie dam przekonać z wyjątkiem  technologii elektronowej  czy wydziału technologicznego.   Mój były wydział nazywa się   Elektroniki i Technik Informacyjnych.  Jest jeszcze problem czy  Technika informacyjna  (ja ZA) czy Techniki informacyjne (raczej NIE).

  1. Wynikiem chaosu w/w pojęciowego jest plan zlikwidowania kierunku informatyki na studiach politechnicznych i przejęcia tego zadania przez wydziały matematyczne i społeczno-ekonomiczne. W ten sposób nastapi śmierć informatyki technicznej. Być może rozwinie się informatyka teoretyczna. Choć moim zdaniem teoria bez praktyki jest jałowa aczkolwiek praktyka bez teorii jest ślepa.

Na szczęście to jest jeszcze PLAN a nie DECYZJA . Zobaczymy co będzie się działo dalej, ale inżynierowie informatycy powinni być czujni.

  1. Z ostatniego punktu wynika, że w nowej sytuacji PTI powinno zająć się także cyfroniką, czyli informatyką techniczną na poziomie inżynierskim. Good luck.

Nie wiem o jakim punkcie mowa?

Wacław Iszkowski

Andrzej Targowski

--- ST-PTI. Lista dyskusyjna Sekcji Terminologicznej PTI. Archiwum publiczne listy: http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti">http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti ---

From: Waclaw Iszkowski ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 20:28:26 +0000

Macieju,

To że jest bałagan, to nie znaczy że nie należy starać się zrobić porządku.

Za   tym artykułem   http://www.uci.agh.edu.pl/bip/63/11_63.htm">http://www.uci.agh.edu.pl/bip/63/11_63.htm  jestem za   technika informacyjna  .

Dnia 27 lutego 2018 o 16:24 "Maciej M. Sysło" ####@####.#### napisał(a):

[...]

Tak nie powinno być - po to w matematyce najpierw definiuje się aparat pojęciowy, aby potem wszyscy widzieli to samo w prowadzonych wywodach czy dowodach.

[...]

Zupełnie się nie zgadzam z tym wywodem. Sorry.

Pozdrawiam Wacek

http://iszkowski.eu/wyniki-ankiety-terminologia" target="_blank">http://iszkowski.eu/wyniki-ankiety-terminologia

--- ST-PTI. Lista dyskusyjna Sekcji Terminologicznej PTI. Archiwum publiczne listy: http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti" target="_blank">http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti ---

From: Waclaw Iszkowski ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 20:31:19 +0000

Włośnie w tym problem, że nie powinna wywoływać różnych pojęć, a zawsze u wszystkich rozumnych to samo.

Takie są podstawowe zasady nauki - definiujemy aparat pojęciowy i potem wszyscy się nim posługują dyskutując problemy naukowe.

WBI

From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 20:36:36 +0000

Dzięki za świetną polemikę. Szkoda, że prowidzimy ją w e-mailu a nie na łamach naukowego czsopisma.

  1.  Wg. Pana nie da się rozwiązać utworzenie naukowego czasopisma informatyki. Szkoda. To oznacza dalszy zastój polskiej myśli informatycznej, która jest obecnie skolonizowana.
  2.  A oprogramowanie nie jest też dziwolągiem w polskim języku. Osprzętowienie nawiązuje do oprogramowania.
  3.  W ankiecie były głosy za CS=informatyka teoretyczna. Vox populi vox Dei. Ale tylko Pan chodzi twardo po ziemi. Rozumiem.
  4.  Technika czy technologia w zależności of kontekstu sprawy. Oba terminy są uprawnione, z tym, że technika jest terminem b. ogólnym.
Czy może Pan łaskawie podać mi link do wspomnianego planu likwidacji kierunku informatycznego na politechnikach.

Pozdrawiam

Andrzej Targowski

Tutaj w pełni zgadzam się ze wskazanym artykułem  http://www.uci.agh.edu.pl/bip/63/11_63.htm   , a więc technika i już się nie dam przekonać z wyjątkiem  technologii elektronowej  czy wydziału technologicznego.   Mój były wydział nazywa się   Elektroniki i Technik Informacyjnych.  Jest jeszcze problem czy  Technika informacyjna  (ja ZA) czy Techniki informacyjne (raczej NIE).

From: Maciej M. ####@####.####
Date: 27 Feb 2018 20:43:48 +0000

Wacławie,

W cytowanym artykule jest:
"W dalszej kolejności Lowe prezentuje swoje poglądy na technikę,
rozpoczynając od definicji *- technika to usystematyzowane wykorzystywanie
reguł naukowych i wiedzy praktycznej do jednostek i systemów fizycznych.*"

a zatem technika odnosi się do  *jednostek i systemów fizycznych*, w
artykule ani słowa o informacji. Dlaczego nie uznajesz, że informacja
podlega procesom (czyli zmianom), a to już wystarczy, by odnosić do niej
technologię.

Jak będę w domu, to prześlę Ci skan artykułu prof. Miodka z "Wiedzy i Życie"

Pozdrawiam, Maciek

Pozdrawiam, Maciek

W dniu 27 lutego 2018 21:30 użytkownik Waclaw Iszkowski ####@####.####