st-pti: Thread: Re: [klio] 25 lat Raportu PTI z 1991 - a nowe kształcenie informatyczne

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: RE: [klio] 25 lat Raportu PTI z 1991 - a nowekształcenie informatyczne
From: Maciej M ####@####.####
Date: 27 Jul 2016 19:57:52 +0100

Szanowny Kolego,

Dziękuję za odpowiedź. Mam wrażenie, że się oddalamy w poglądach,
a przynajmniej w ich czarno-białych sformułowaniach. Odpiszę za jakiś
czas,
bo pochłaniają mnie inne terminowe prace.

BTW, 28-29 będę w Helsinkach, może będzie to okazją, by porozmawiać,
rozwiać
wątpliwości i ewentualnie spisać protokół rozbieżności. Moja wizyta
będzie
związana z udziałem w seminarium Komisji Europejskiej nt. Coding and
computational thinking on the curriculum: developments in Finland and
across Europe. Będę przedstawiał naszą propozycję i doświadczenia.
Zaplanowane też są wizyty w szkołach.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło

>>> http://godzinakodowania.pl/

From: Maciej M ####@####.####
Date: 8 Aug 2016 18:28:33 +0100

Szanowny Panie,

Nie jestem zwolennikiem, by przez 9 lat wszyscy uczniowie szli
jednakowo.
Jobs mawiał: education should be of equal opportunity against equal
outcome.
Tutaj equal opportunity oznacza jednakowe szansa, ale nie wyrównywanie
szans.

Propozycja naszej nowej podstawy ma miedzy innymi na celu przygotowanie
uczniów do późniejszych wyborów, które niekoniecznie muszą być w sferze
zawodów informatycznych, chociaż o to będziemy zabiegać.

Proszę zauważyć, że podstawa dla szkół średnich dotyczy dwóch
przedmiotów,
na poziomie podstawowym i rozszerzony. Ten drugi jest rzeczywiście dość
rozbudowany, jest wynikiem naszych doświadczeń ubiegłych lat - nigdy, w
przeciwieństwie do innych krajów, nie usunęliśmy informatyki ze szkół
średnich. Ta podstawowa jest dla wszystkich, a rozszerzona jest do
wyboru.
Zwykle po tej drugiej uczniowie zdają maturę z informatyki - każdego
roku
zdaje ten egzamin kilka tysięcy uczniów i byłoby ich więcej, gdyby
uczelnie
uwzględniały wynik tego egzaminu przy rekrutacji.

W celach ogólnych podstawy, nie tylko dla informatyki, jest kształcenie
jednostki na potrzeby egzystencji w społeczeństwie informacyjnym.
Dodatkowo,
naszym celem jest przygotowanie uczniów do wyboru zawodu w przemyśle
informatycznym, oczywiście nie wszystkich. Czy to źle?

Nawet jeśli się zgodzę, że: "Informatyka ... jako nauka o przetwarzaniu
danych", to widzę w kształceniu informatycznym walory ogólnorozwojowe,
wręcz humanistyczne, a więc w pewnym sensie dla każdego.

Algorytm: każdy komputer wykonuje tylko programy, a każdy program jest
zapisem jakiegoś algorytmu. Kropka. Nie ograniczamy algorytmów do
porządkowania bąbelkowego. Ale, przykład: dzieci w wieku 8-9 lat
pochylają się nad rzędem zwierząt, które mają ustawić od najlżejszych
do najcięższych. Nauczyciel zauważa, jak para uczniów rodzi sobie
z tym zadaniem przestawiając sąsiednie zwierzęta, gdy są w złej
kolejności.
Czy to nie jest wspaniałe osiągniecie tych uczniów? Gdy dorosną,
spiralnie,
inny nauczyciel wróci do tego i  przypomni im ten algorytm i poprosi, by
zaplanowali najlepszą kolejność tych zamian i dojdą do metody
bąbelkowej.
Nie najlepszej, ale nie o to chodzi. Ważne jest abstrakcyjne myślenie
(waga zwierząt), logiczne myślenie, podejście heurystyczne do sposobów
rozwiązania zadania.

Nie, nie uczymy metody kopiuj-wklej, na to uczniowie będą mieli czas
i okazję w pracy zawodowej, gdy nabędą już pewnej rutyny, która pozwoli
im ślepo wierzyć w skuteczność i poprawność takiej metody.

Przepraszam za Steinhausa, nie zrozumieliśmy się, ja być może Pana,
ale i Pan mnie. Tylko cytowałem Steinhausa.

Jeśli chodzi opisanie powieści przez wszystkich uczniów, to w podstawie
informatyki umieściliśmy pisanie eseju na tematy informatyczne i chyba
do
nikt nie powinien mieć zastrzeżeń. Ciekawostka - aktualna podstaw j.
polskiego
podoba mi się fragmentami - jest tam o PRACY NAD TEKSTEM z
wykorzystaniem
edytora i to jest sedno posługiwania się tym narzędziem i te teksty mogą
pochodzić z dowolnej dziedziny.

Byłoby paranoją: "że każdy absolwent gimnazjum będzie musiał umieć
napisać program", gdyby musiał to robić w narzędziach z naszych lat
edukacji, ale dzisiaj mado dyspozycji całą gamę środowisk wizualno
blokowych, które służą do programowania, ale faktycznie kształcą
wszystkie miękkie kompetencje - polecam http://godzinakodowania.pl
- zajmuje się przekładem tej inicjatywy. Wciągu roku bierze w tym
udział 500 tys uczniów w Polsce.

Explicite w podstawie nie ma mowy o narzędziach, ale osobiście,
w realizacji algorytmiki od gimnazjum, proponuję posługiwanie się
językiem Python, który jest j. obiektowym.

4) No cóż, pozostanę ze swoim anachronicznym podejściem: nie
uważam, by "szkoła i uczelnia przestały być źródłem wiedzy",
Internet nie jest źródłem wiedzy, bo znajduję to, co znam,
i Google nie jest dla mnie autorytetem. Zawsze byłem i pozostaję
przewodnikiem, od kiedy jestem nauczycielem, top nie zasługa
Internetu.

5) Pozostanę ze swoim mniej inżynierskim, a bardziej ogólnokształcącym
podejściem do informatycznego kształcenia wszystkich uczniów.

6) "Ale, metody numeryczne to nie informatyka." Kolejny punkt niezgody,
może dlatego, że kończyłem sekcję metod numerycznych, chociaż moja
praca dotyczyła metody (numerycznej?) rozwiązywania zagadnienia
transportowego.

8) Również pozostajemy przy swoim. Dla informacji, każdy mój podręcznik
do informatyki w całym K-12 zawiera rozległy rozdział o arkuszu.

Pozdrawiam wakacyjnie,
Maciej M Sysło

>>> http://godzinakodowania.pl/