st-pti: Thread: dizajn

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: dizajn
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 11 Mar 2016 00:33:36 +0000

Oto co mówi m.in. o dizajnie prof. Mirosław Bańko

śmiałe spolszczenia w języku potocznym
10.05.2012
[...]
W języku potocznym obce nazwy są łatwiej i szybciej przyswajane graficznie
(tzn. zapisywane zgodnie z wymową) niż w języku oficjalnym. Obca grafia jest
bowiem podstawowym sygnałem obcości wyrazu, a język potoczny, używany w
sytuacjach nieoficjalnych, ma zwykle kreować świat swojski i bliski, w
którym czujemy się jak u siebie w domu. Potoczność to także swoboda i luz, a
zatem luzackie spolszczenia, w których nawet Heidegger staje się Hajdegerem,
a pardon przemienia się w żartobliwy pardąsik. Proszę zauważyć, że obca
grafia - przeciwnie - stwarza wrażenie dystansu, podnosi prestiż desygnatu,
czasem sugeruje, że jest on większy, ważniejszy lub groźniejszy. Zapewne
dlatego niektórzy widedyrektorzy podpisują się lub pieczętują się tytułem
vice-dyrektor. Myślą, że to im dodaje powagi.

Nie wiem, co można zrobić, aby formy wymienione w pytaniu [np. lajtowe,
hejtować, jutubowy, niusy, skriny, dizajn itd. itp.] były akceptowane nie
tylko w języku potocznym (tu bowiem już są), ale i w języku oficjalnym.
Wymagałoby to chyba głębszych zmian w mentalności Polaków. Przede wszystkim
powinniśmy zdobyć się na większy dystans do samych siebie.

Może zresztą wariancja typu design - dizajn, news - niusy jest potrzebna?
Może pełni taką funkcję jak zdjęcie garnituru po powrocie do domu z biura i
włożenie rozciągniętego swetra?

Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski

http://sjp.pwn.pl/szukaj/dizajn.html

Subject: Re: [st-pti] dizajn
From: Marcin Cieslak ####@####.####
Date: 14 Mar 2016 22:08:38 +0000

On Fri, 11 Mar 2016, Andrzej Dyżewski, pt wrote:

> Oto co mówi m.in. o dizajnie prof. Mirosław Bańko
>
> śmiałe spolszczenia w języku potocznym

w niektórych językach słowiańskich zmiana pisowi
i odmiany nazw i nazwisk obcych jest normą...

Marcin Cieślak
[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]