[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject:
kompetencje cyfrowe a umiejętności
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.#### Date: 1 Feb 2016 23:48:13 +0000 Message-Id: <56afeee1.48a6700a.40121.ffff9e8f@mx.google.com> wiem, to jest przede wszystkim kwestia stylu jednak pierwsze znaczenie słowa "kompetencja" to jest http://sjp.pwn.pl/szukaj/kompetencje.html <zakres uprawnień urzędu lub urzędnika do zajmowania się określonymi sprawami i podejmowania dotyczących ich decyzji> dopiero drugie znaczenie to są "umiejętności". Dlatego jeśli się dowiaduję o "rozwijaniu kompetencji cyfrowych poprzez naukę programowania" to domyślam się że głównie chodzi o szkolenie urzędnika w posługiwaniu się jakimiś narzędziami cyfrowymi - co przyniesie mu więcej uprawnień (a być może w domyśle podwyżkę pensji). Czy chodzi natomiast o podnoszenie "umiejętności cyfrowych w społeczeństwie", to już nie jestem pewien. /ady | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject:
RE: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.#### Date: 2 Feb 2016 19:23:59 +0000 Message-Id: <56b10272.8628190a.d985e.28ed@mx.google.com> Dziękuję za tę opinię, Jeśli mogę się zabawić w proroka terminologicznego, to przypomnę, że do 1939 roku działała Polska Akademia Umiejętności PAU po 1945 roku, gdy zawiał wiatr od Wschodu powstała Polska Akademia Nauk (ostatnie słowo najlepiej akcentować na drugą sylabę) PAN obawiam się że po roku 2020 powstanie instytucja o nazwie Polska Akademia Kompetencji - PAK (obym się mylił) /ady _____ From: Bogdan Pilawski ####@####.#### Sent: Tuesday, February 02, 2016 8:10 PM To: ST PTI Subject: Re: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności Andrzej, to jest kolejna i wprowadzająca zamieszanie kalka z angielskiego, wymyślona, tym razem, przez kadrowców. To oni również wymyślili "aplikację" zamiast wniosku o przyjęcie do pracy. I nie mówi się "wnioskuje" tylko ":aplikuje". Oba wspomniane tu przypadki są bardziej bezsensowne, niż inne, gdyż od zawsze istnieją nasze "umiejętności" i istnieje "wniosek", więc niczegoi nie trzeba było wymyślać. Więc - zostaje, że to zwykłe snobowanie się na angielszczyznę... Z najnowszych z tej działki są: onboarding i offboarding, czyli - eufemistycznie - przyjęcie i zwolnienie z pracy, wraz z towarzyszącymi formalnościami. A w ogóle już - i równie eufemistycznie - nie mówi się "został zwolniony z pracy", tylko "będzie kontynuować swoją karierę poza firmą", a jak sam odszedł - to "postanowił kontynuować.swoją karierę poza firmą". Widać - nie tylko my chorujemy na angielszczyznę... pzdr. b. _____ From: "Andrzej Dyżewski, pt" ####@####.#### To: 'ST PTI' ####@####.#### Sent: Tuesday, 2 February 2016, 0:48 Subject: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności wiem, to jest przede wszystkim kwestia stylu jednak pierwsze znaczenie słowa "kompetencja" to jest http://sjp.pwn.pl/szukaj/kompetencje.html <zakres uprawnień urzędu lub urzędnika do zajmowania się określonymi sprawami i podejmowania dotyczących ich decyzji> dopiero drugie znaczenie to są "umiejętności". Dlatego jeśli się dowiaduję o "rozwijaniu kompetencji cyfrowych poprzez naukę programowania" to domyślam się że głównie chodzi o szkolenie urzędnika w posługiwaniu się jakimiś narzędziami cyfrowymi - co przyniesie mu więcej uprawnień (a być może w domyśle podwyżkę pensji). Czy chodzi natomiast o podnoszenie "umiejętności cyfrowych w społeczeństwie", to już nie jestem pewien. /ady --- ST-PTI. Lista dyskusyjna Sekcji Terminologicznej PTI. Archiwum publiczne listy: http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti --- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject:
RE: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.#### Date: 3 Feb 2016 14:30:39 +0000 Message-Id: <56b20f33.0358190a.d3cbe.60c1@mx.google.com> Skutecznie walczyć "w powietrzu" się nie da. Proponuję zawsze w takich przypadkach systematyzację pojęć. Jeśli zabieram się za pisanie tekstu o cyfryzacji, zawsze na początek warto sobie opracować słowniczek wyrazów znaczeniowo podobnych do tego słówka. I używać ich potem wszystkich w tekście z jednakową częstotliwością. Spróbujmy wyliczyć ile mamy wyrazów bliskoznacznych do "cyfrowy": elektroniczny, e-cośtamcośtam, binarny, informatyczny, komputerowy, digitalny, zerojedynkowy, komputacyjny, inteligentny, programowalny. Tylko dziesięć. Ale na początek to już coś. /ady -----Original Message----- From: Grzes Plucinski ####@####.#### Sent: Wednesday, February 03, 2016 12:40 PM To: ST PTI Subject: Re: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności W dniu 2016-02-03 o 11:54, Maciej M Sysło pisze: > Cyfryzacji nie wymyślili informatycy, > to dzieło polityków, decydentów, socjologów > i podobnych specjalistów, i przychodzi z tym żyć > i czasem tłumaczyć się z tego. to zapewne prawda :-) ale w mojej ocenie trzeba z tym walczyć bo może niedługo pojawi się pojęcie np. wkomputerowałem ten dokument (tzn. wczytałem do komputera) i jeszcze gorsze potworki > > W edukacji, w kształceniu, przyjmuje podejście, > w którym nie definiuję pojęć, > a staram się tłumaczyć/wypracować, co za nimi stoi, > jakie jest ich znaczenie. :-) > > A nazwa? - coś z Szekspira: > Czy róża pachniałaby słodziej, > gdyby nazywała się inaczej? gdyby nazywała się np. murpla to było by OK to w końcu abstrakcyjny pomysł Lema ale nazywanie jej fiołkiem już by było trochę nie tak pozdrawiam GP > > Pozdrawiam, Maciej M Sysło > > ===== > W dniu 2016-02-03 11:46, Grzes Plucinski napisał(a): >> W dniu 2016-02-03 o 10:32, Maciej M Sysło pisze: >>> Z jednej strony: >>> "zapis zero-jedynkowy to matematyczny model tego co się >>> dzieje w komputerze" >>> a z drugiej: >>> "informatyka zawłaszczyła sobie prawem kaduka pojęcie >>> "cyfryzacja"" >> >> nie widzę sprzeczności :-) >> >> modeli matematycznych dla opisania zjawisk używa praktycznie każda >> dziedzina techniki >> fizyka, szeroko rozumiana "przyroda" (w szczególności meteorologia) >> astronomia >> >> ale żadna z tych dziedzin nie próbuje nazywać się "cyfryzacją" >>> >>> Dijkstra: Informatyka jest w takim samym stopniu nauką >>> o komputerach, jak biologia jest nauką o mikroskopach, >>> a astronomia - nauką o teleskopach. >> trudno się z tym zgodzić >> w końcu jednym z działów informatyki jest projektowanie komputerów >> to nie tylko algorytmy i przetwarzanie informacji :-) >> >> tzw. "hardware" to jak najbardziej informatyka :-) >> chociaż przyznaję - w polskich realiach mocno schyłkowa :-( >>> >>> Ale jednak ... >>> >>> Nie jestem specjalnie zwolennikiem "cyfryzacji" wszystkiego, >>> ale w świecie informacji tak się dzieje, a za tym podążają >>> wszystkie branże korzystające z informacji, czyli wszystkie >>> i wszyscy. Nie tylko informatyka używa tego określenia. >> >> może mniej by mnie raziło pojęcie "binaryzacja" >> a jednocześnie lepiej oddawało to co się faktycznie dzieje >> świat (a informacja w szczególności) nie jest dwustanowa >> binarne opisywanie (na zasadzie prawda/fałsz 0/1 itp) >> jest olbrzymim uproszczeniem >> >> dopóki się pamięta, że to tylko model i modelowanie (i sprawdza granice >> stosowalności tego modelu) - to jest OK >> ale jak się o tym zapomina to już znacznie gorzej >> >> GP >>> >>> Maciej M Sysło >>> >>> W dniu 2016-02-03 09:41, Grzes Plucinski napisał(a): >>>> W dniu 2016-02-03 o 00:56, Maciej M Sysło pisze: >>>> >>>> zapis zerojedynkowy >>>> to matematyczny model tego co się dzieje w komputerze - metoda opisu >>>> zjawiska >>>> >>>> na tej zasadzie cyfr i liczb używa się do opisu większości zjawisk >>>> >>>> można powiedzieć, że informatyka zawłaszczyła sobie prawem kaduka >>>> pojęcie "cyfryzacja" >>>> w środku w komputerach, na nośnikach danych naprawdę nie ma żadnych >>>> cyfr >>>> ani zer ani jedynek >>>> >>>> GP >>>> >>>>> Nie jestem fizykiem, ale czy cyfryzacja (cyfry można >>>>> ograniczyć do 0 i 1) nie jest czasem związana z kodowaniem >>>>> (tutaj w znaczeniu zapisywania, reprezentowania) informacji >>>>> za pomocą cyfr, w odróżnieniu od reprezentacji "analogowej"? >>>>> >>>>> To zapewne pewien skrót, jak skrótem myślowym jest nazwanie >>>>> papieru nośnikiem analogowym. >>>>> >>>>> Kiedyś zapytałem: była era analogowa (przed cyfrowa), teraz >>>>> jest cyfrowa, a czeka nas kwantowa? >>>>> >>>>> Technologia jeszcze długo będzie dostarczać informatykom >>>>> pracy, faktycznie z tą sama informacją. Tutaj pasują słowa >>>>> Umberto Eco: >>>>> >>>>> Grozi nam, że >>>>> cały dzisiejszy przemysł informatyczny, >>>>> mnożąc informacje, >>>>> nie będzie dostarczał już żadnej. >>>>> >>>>> Pozdrawiam, Maciej M Sysło >>>>> >>>>> ====== >>>>> W dniu 2016-02-03 00:41, Grzes Plucinski napisał(a): >>>>>> W dniu 2016-02-02 o 00:48, Andrzej Dyżewski, pt pisze: >>>>>> >>>>>> kompetentny i umiejący to dwa różne pojęcia >>>>>> (analogicznie kompetencja i umiejętność) >>>>>> >>>>>> strywializuję: >>>>>> kawę zaparzyć (gorzej lub lepiej) umie chyba każdy >>>>>> ale zrobić to kompetentnie (czyli tak żeby rezultat był "super") to >>>>>> już >>>>>> trzeba baristy >>>>>> >>>>>> i tym się różni umiejętność od kompetencji >>>>>> >>>>>> >>>>>> >>>>>> analogicznie jest z programowaniem >>>>>> zaprogramować coś potrafi obecnie większość absolwentów liceów >>>>>> ale zrobić to tak, żeby było niezawodne, szybkie, deterministyczne, >>>>>> nie >>>>>> miało "dziur", nieprzewidzianych "ficzerów" i działało 100 na 100 >>>>>> - tego zapewne nie potrafi żaden absolwent szkoły średniej >>>>>> >>>>>> oni potrafią (umieją), ale nie są kompetentni. >>>>>> >>>>>> >>>>>> >>>>>> a na marginesie >>>>>> cyfra to jest 0,1,2... 9 (no w systemach np. szestastkowych jeszcze >>>>>> A,B,C,D,E,F) >>>>>> >>>>>> co to ma wspólnego z komputerami ? >>>>>> zakodowanie np. obrazu na ciąg dwóch stanów namagnesowania (dwóch >>>>>> poziomów energii) niewiele ma wspólnego z cyframi >>>>>> mniej więcej tyle samo co budowa mostów >>>>>> więc może warto by się zastanowić nad pojęciem "cyfryzacja" ? >>>>>> >>>>>> >>>>>> >>>>>>> wiem, to jest przede wszystkim kwestia stylu >>>>>>> >>>>>>> jednak pierwsze znaczenie słowa "kompetencja" to jest >>>>>>> >>>>>>> http://sjp.pwn.pl/szukaj/kompetencje.html >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> <zakres uprawnień urzędu lub urzędnika do zajmowania się >>>>>>> określonymi >>>>>>> sprawami i podejmowania dotyczących ich decyzji> >>>>>>> >>>>>>> dopiero drugie znaczenie to są "umiejętności". >>>>>>> >>>>>>> Dlatego jeśli się dowiaduję o >>>>>>> >>>>>>> "rozwijaniu kompetencji cyfrowych poprzez naukę programowania" >>>>>>> >>>>>>> to domyślam się że głównie chodzi o szkolenie urzędnika w >>>>>>> posługiwaniu się >>>>>>> jakimiś narzędziami cyfrowymi - co przyniesie mu więcej >>>>>>> uprawnień (a >>>>>>> być >>>>>>> może w domyśle podwyżkę pensji). >>>>>>> >>>>>>> Czy chodzi natomiast o podnoszenie "umiejętności cyfrowych w >>>>>>> społeczeństwie", to już nie jestem pewien. >>>>>>> >>>>>>> /ady >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> --- >>>>>>> ST-PTI. Lista dyskusyjna Sekcji Terminologicznej PTI. >>>>>>> Archiwum publiczne listy: http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti >>>>>>> --- >>>>>>> >>>>>>> >>>>> >>> > -- Albert Einstein powiedział kiedyś, ''Arkę zbudowali amatorzy, a fachowcy... Titanica''. Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów - S. Lem ----------------------- niniejsza wiadomość jest podpisana cyfrowo kluczem PGP autentyczność podpisu można potwierdzić pobierając klucz publiczny z adresu: http://www.mainframe.pl/doc/klucze/0xC2C97382.key | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject:
RE: RE: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.#### Date: 4 Feb 2016 10:50:12 +0000 Message-Id: <56b32d07.a810700a.64bdf.ffff9198@mx.google.com> -----Original Message----- From: Daria ####@####.#### Sent: Thursday, February 04, 2016 10:35 AM To: ST PTI Subject: Re: RE: [st-pti] kompetencje cyfrowe a umiejętności "...zawsze na początek warto sobie opracować słowniczek wyrazów znaczeniowo podobnych..." godna rozpowszechnienia i naśladowania szkolna metoda, współcześnie zapomniana :) [<ady>] łatwo powiedzieć, trudniej wykonać; prawdę mówiąc nigdy mi się nie udało taką techniką pisać tekst; może rozleniwia brak edytora, który by tworzył (najlepiej na bieżąco) statystykę użytych słów; ktoś zna taki edytor? przydałby się [</ady>] Daria Boś --- ST-PTI. Lista dyskusyjna Sekcji Terminologicznej PTI. Archiwum publiczne listy: http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti --- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>] |