st-pti: Thread: moje wikiboje (cd)

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: moje wikiboje (cd)
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 15:01:20 +0000

Niedawno usiłowałem w PLwiki wprowadzić kategorię: postaci fikcyjne.

Żeby odróżnić na pierwszy rzut oka Mostowiaka od Kościuszki.

Zacząłem od bohaterki jednego z seriali: Marii Rogowskiej

https://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Rogowska

Niestety dopisek

[[Kategoria: postaci fikcyjne]]

szybko został wykasowany. Przyczyna "nieistniejąca kategoria"

Ręce opadają? Bez przesady. Ale humor się poprawia.

Może ktoś ma pomysł jak wprowadzić do PLwiki tę bardzo potrzebną kategorię,
do której należy bardzo dużo niezwykle popularnych haseł.

//ady

Subject: Re: [st-pti] moje wikiboje (cd)
From: Marcin Cieslak ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 15:14:08 +0000

On Wed, 28 Oct 2015, Andrzej Dyżewski, pt wrote:

> Niedawno usiłowałem w PLwiki wprowadzić kategorię: postaci fikcyjne.

> [[Kategoria: postaci fikcyjne]]

Jest już https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Postacie_fikcyjne
która ma wiele różnych podkategorii.

~Marcin
From: Marcin Cieslak ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 15:22:17 +0000

> [...]

> Żeby odróżnić na pierwszy rzut oka Mostowiaka od Kościuszki.
>

> Zacząłem od bohaterki jednego z seriali: Marii Rogowskiej

Ona już tam jest pośrednio, gdyż jest w:

Kategoria:Postacie z serialu M jak miłość

a ta jest w

Katagoria:Postacie z polskich seriali telewizyjnych

a ta jest w

Kategoria:Postacie z seriali telewizyjnych

a ta jest w

Kategoria:Postacie filmowe

a ta jest w

Kategoria:Postacie fikcyjne

Przy obecnej liczbie artykułów niemożliwe jest trzymanie
wszystkich artykułów mających własność X w jednej kategorii,
po to wprowadzono strukturę drzewiastą:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Drzewo_kategorii

polecam też

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Kategorie

Poza tym dodanie kategorii do artykułu to tylko początek,
potem trzeba kliknąć na czerwony link i utworzyć stronę
samej kategorii. Do tego dobrze zakwalifikować ją do innych
kategorii, nadać opis i podstawowe kryteria.

Marcin

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Saper
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 17:23:31 +0000

Już rozumiem przynajmniej część swoich błędów. Po pierwsze chciałem mieć
nową kategorię "postaci fikcyjne" a powinienem wybrać kat. "postacie
fikcyjne", która istnieje.

Co do drzew kategorii problem jest o wiele głębszy niż mi się wydawało. Dla
przykładu: rzeczona Maria Rogowska występuje tylko jako element kategorii
"Postacie z serialu M jak miłość", nie wystąpi natomiast gdy poszukamy listy
elementów kategorii "postacie fikcyjne".

Więcej szczęścia ma Hans Kloss, który z drzewa "postaci fikcyjne" siedzi na
dwóch gałęziach "Postacie z polskich seriali telewizyjnych" oraz "Postacie z
polskich utworów literackich"

Również Helena Kurcewiczówna to element gałęzi "Bohaterowie dzieł Henryka
Sienkiewicza" i jej korzenia "Postacie fikcyjne"

Wydaje mi się, że potrzebna byłaby gigantyczna praca ujednolicająca: jeśli
hasło ma kategorię, to z automatu powinno mieć przyporządkowane wszystkie
nadkategorie do samego korzenia danej kategorii. Przypuszczalnie takie
ujednolicenie nie dałoby się wykonać do końca automatycznie? Ale byłoby moim
zdaniem bardzo przydatne.

From: Marcin Paprzycki ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 17:29:31 +0000

Dobrze wykorzystany Internet Semantyczny zalatwia wiele z tych problemow

;-)

--

Best International CS / IS Conference in Poland
Details: 		http://www.fedcsis.org

From: Marcin Cieslak ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 18:03:52 +0000

> [...]

> Również Helena Kurcewiczówna to element gałęzi "Bohaterowie dzieł Henryka
> Sienkiewicza" i jej korzenia "Postacie fikcyjne"

Powyższe kwalifikacje wydają się poprawne.

Problem pojawia się w przypadku postaci takich jak
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jeremi_Wiśniowiecki który w pewnym
sensie był również "bohaterem dzieł Henryka Sienkiewicza". Te wzmianki
pojawiają się tylko w opisie zawartym w części "Nawiązania w kulturze".

> Wydaje mi się, że potrzebna byłaby gigantyczna praca ujednolicająca: jeśli
> hasło ma kategorię, to z automatu powinno mieć przyporządkowane wszystkie
> nadkategorie do samego korzenia danej kategorii.

Niestety, przypisanie kategorii w ten sposób na stałe dałoby problem
w przypadku aktualizacji - jak usunę kategorię szczegółową, to kto
będzie pamiętał (i wiedział!), które nadrzędne trzeba usuwać?
A wyświetlanie wszystkich kategorii, do których pośrednio trafia artykuł
powodowałoby przeszukanie bardzo dużej części drzewa za każdym razem
(i bardzo często generowałoby bardzo długą listę).

> Przypuszczalnie takie ujednolicenie nie dałoby się wykonać do końca automatycznie?
> Ale byłoby moim zdaniem bardzo przydatne.

Są dodatkowe narzędzia do tego. Na stronie https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Kategorie
jest podany link do narzędzia https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:CatScan
- po podaniu tam kategorii "Postacie fikcyjne" dowiadujemy się, że jest w niej
3373 haseł z polskiej Wiki:

http://tools.wmflabs.org/quick-intersection/index.php?lang=pl&project=wikipedia&cats=Postacie+fikcyjne&ns=0&depth=12&max=30000&start=0&format=html&redirects=&callback=

To narzędzie jest bardzo przydatne do wyszukiwania sytuacji,
gdy szukamy przecięć kategorii:

http://tools.wmflabs.org/quick-intersection/index.php?lang=pl&project=wikipedia&cats=Postacie+fikcyjne&ns=0&depth=12&max=30000&start=0&format=html&redirects=&callback=&norun

i mamy wykaz obejmujący m.in. psa Szarika.

~Marcin
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 29 Oct 2015 13:02:54 +0000

[...]

[...]

<ady> zabawne ale i niesamowicie pouczające zestawienie
</ady>

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]