st-pti: Thread: czy oprogramowanie ma liczbę mnogą

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: czy oprogramowanie ma liczbę mnogą
From: "ady.dlapt" ####@####.####
Date: 10 Sep 2014 19:25:31 +0100

oto cytat (przemilczę źródło)

"dostawa sprzętu komputerowego, oprogramowań"

//ad

Subject: RE: [st-pti] czy oprogramowanie ma liczbę mnogą
From: Dorożyński Janusz ####@####.####
From: "ady.dlapt" ####@####.####
Date: 11 Sep 2014 11:25:24 +0100

To co zawarte w SJP nie przesądza kontekstu. Mam wrażenie że Autorzy SJP w
ogóle się nad tym nie zastanawiali.

"Ożaglowanie" może dotyczyć statku, grupy statków lub floty.

"Ożaglowania" mogą się pojawić w raczej rzadkim przypadku wymiany wszystkich
żagli floty. Analogicznie oprogramowania. Ciekaw jestem w którą stronę
zdryfuje inflacja logiki.

//ad

From: Dorożyński Janusz ####@####.####
Date: 11 Sep 2014 15:13:42 +0100

/
| Ciekaw jestem w którą stronę zdryfuje inflacja logiki.

A może rozwój języka? Gdy byłem w podstawówce (mówiąc potocznie), to jeszcze
wyłącznie poprawnym było "w radio", teraz jest to już archaiczne, a
poprawnym jest "w radiu". :-)

JDo

From: "ady.dlapt" ####@####.####
Date: 11 Sep 2014 18:19:03 +0100

Nie wszystkie innowacje językowe się przyjmują, nawet w informatyce:

mój wujek Google napisał dzisiaj, że słowo "oprogramowań" odnalazł ok. 128
tys. razy

m.in. na stronie

http://tarosystems.pl/oprogramowanie-dedykowane

"Doświadczenie i wiedza w tworzeniu oprogramowań

Doświadczenie w tworzenie oprogramowania zdobyliśmy poprzez współpracę z
wieloma firmami. [...]"

podczas gdy intuicyjnie równie nietypowy przypadek "oprogramowaniem"
występuje podobno 25,8 mln razy, co daje udział na poziomie 5 promili.

//ady

From: "Jarek Deminet" ####@####.####
Date: 15 Sep 2014 21:47:39 +0100

Wyjaśnienie od językoznawczyni - redaktorki, skądinąd surowej bardzo:

"oprogramowanie" to z jednej strony rzeczownik od "oprogramować", a z drugiej słowo, które oznacza program lub
zbiór programów umożliwiający działanie komputera lub innego podobnego urządzenia (to definicja zaczerpnięta z
"Wielkiego słownika języka polskiego"). I w tym drugim znaczeniu użycie liczby mnogiej jest jak najbardziej
zasadne .

Pzdr
J.

Send reply to:  	"ST PTI" ####@####.####