st-pti: Thread: prosić kontra poprosić --- RE: [PTI-L] Re: BAAN WMS

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: prosić kontra poprosić --- RE: [PTI-L] Re: BAAN WMS
From: "adydlapti" ####@####.####
Date: 13 Jun 2012 08:58:51 +0100
Koleżanka mówiła o stylu, nie o poprawności. Na dalszą część tej kapitalnie
pouczającej dyskusji zapraszam na listę terminologiczną.

http://lists.tldp.org/go.to?list=st-pti

Tutaj na ten temat już nie wypowiem się.

(ady)

From: "adydlapti" ####@####.####
Date: 14 Jun 2012 13:47:12 +0100
Kontynuując ten wątek proszę-poproszę:

To że "poprosić" w bezokoliczniku występuje w SJP moim zdaniem nie oznacza,
że powinniśmy mówić "poproszę" wtedy, gdy już prosimy.

Podobnie jak np. z obecności bezokolicznika "pomalować" w SJP

http://sjp.pwn.pl/szukaj/pomalowa%C4%87

nie wynika, że powiem "pomaluję", wtedy gdy już "maluję".

Tak się jakoś dziwnie składa, że poprosić występuje z formie czasu
przyszłego i przeszłego, podobnie zresztą jak pomalować, pobębnić, pobić,
pobudować, pocałować itp. itd.

Można się oczywiście zastanawiać nad tym, że błędne użycie słowa poproszę
stało się już uzusem i w związku z tym jest akceptowalne. Koleżanka ACJ
zareagowała jednak, ponieważ uznała, że członkowie PTI są elitą i w związku
z tym powinni się wyrażać trochę lepiej niż przeciętna w społeczeństwie.

ACJ odwołała się nawet do swojego Dziadka, co dla mnie zabrzmiało b.
wiarygodnie. Moja przyszywana Babcia (raczej nie znała cytowanego Dziadka,
ale przypuszczam że reprezentowali podobne pokolenie) mnie również często
zwracała uwagę na nielogiczność większości kontekstów "poproszę". Teraz
rzadziej się zwraca akurat na to uwagę, ponieważ ci co proszą albo nawet
"popraszają" to jest w ogóle mniejszość w społeczeństwie.

Pozdrawiam, ady

PS: nie chciałbym zmieniać tytułu znanego filmiku "Proszę słonia" na żaden
inny.

From: "adydlapti" ####@####.####
Date: 16 Jun 2012 16:49:18 +0100
Przekazuję tę odpowiedź na listę st-pti

Może ktoś będzie chciał odpowiedzieć

ad

From: "adydlapti" ####@####.####
Date: 19 Jun 2012 17:59:01 +0100
A to Ci dopiero.

Polonista, prof. Mirosław Bańko, którego skądinąd bardzo cenię, z pewnym
wysiłkiem ("nie ma w tym nic niestosownego") dopuszcza wyrażenie "proszę"
jako poprawne, natomiast uważa iż wyrażenie "poproszę" jest nie tylko
poprawne, ale nawet bardziej uprzejme.

Jego ekspertyza jest dla mnie w tym przypadku wyjątkowo płytka. Nie
przeprowadził żadnej analizy historycznej wyrażenia, zaakceptował uzus, nie
zająknąwszy się prawie, że jest on niezgodny z gramatyką. Na koniec nie
zauważył wyrażeń jeszcze bardziej offowych, takich jak np. "poprosiłbym,
poprosiłabym" - ono przecież jest jeszcze bardziej uprzejme, a że
niegramatyczne, to pewnie też nic nie szkodzi.

I jak tu oddawać polszczyznę w ręce polonistów? Tak jak zarządzanie
informatyką informatykom?

Najuprzejmiej,