st-pti: Re: kilka słów, co kiedyś były polskie

Subject: Re: Re: [st-pti] kilka słów, co kiedyś były polskie
From: Małgorzata ####@####.####
Date: 16 Jun 2016 13:45:14 +0100

Tak też pejoratywny wydźwięk ma do dziś słowo ,,głuchy". Znamy wiele takich
sytuacji kiedy ktoś do nas mówi ,,głuchy jesteś czy co?". Moja mama
opowiadała jak przed wojną słowa ,,głuchy", ,,ślepy", ,,kulawy" były
wyrazem wykluczenia (dziś modne słowo).
Obecnie osoby słyszące chcą być delikatne i używają ,,niesłyszący".
Natomiast wiele osób, których to bezpośrednio dotyczy określają się wprost
,,jestem głuchy", co jest wyrazem tożsamości.

Znam ciekawą historię 30-letniego mężczyzny, który w dzieciństwie był
rehabilitowany tak, aby mógł komunikować się werbalnie (czyli za pomocą
mowy) i żyć wśród słyszących. Skończył studia i dobrze sobie radzi, ale
postanowił się nauczyć języka migowego, wsiąkł w środowisko głuchych, a na
jednej z konferencji o kulturze głuchych wstał i w obecności znajomych,
własnej mamy pokazał ,,ja, głuchy". Cóż, ten świat wydaje się mu bardziej
zrozumiały i przyjazny.

Pojęcie ,,kultura głuchych" pojawiło się jakieś 50 lat temu. Do nas
wkroczyło niedawno. Dla wielu była to rewolucja w myśleniu o tej grupie
społecznej.
Są tacy co uważają to za nowomodę lansowaną przez część tego środowiska, w
którym są spore rozbieżności. Na szczęście każdy może się określić po
swojemu.
:)
Pozdrawiam,
Małgosia