st-pti: gimbal = ????

Subject: RE: [st-pti] gimbal = ????
From: Dorożyński Janusz ####@####.####
Date: 5 Feb 2016 23:10:27 +0000

Tak w ogóle dany temat nie ma związku z terminologią informatyczną, ale jeśli już się pojawił, to napiszę kilka słów, bo mnie to zaciekawiło.

/
| szkoda, że nie znam rosyjskiego inżyniera mechanika to bym zapytał jak oni to
| rozumieją  bo wikipedia (również rosyjska :-) ) to raczej nie jest wiarygodne
| źródło

Można uogólniać, a można poszukać wiedząc że W. jest encyklopedią pierwszego kontaktu. Nawet nie mając pod ręką podręczników (no cóż, analogowych) w sieci też da się co nieco znaleźć i w połączeniu z W. dojść do tego, że:

- pojęcie "żyroskop" jest rozumiane co najmniej dwojako: ściśle - jako ciało materialne z nadanymi wysokimi obrotami i z unieruchomionym środkiem jego masy, i  uogólniająco - jako kompletna konstrukcja techniczna zawierająca takie ciało za pomocą zawieszenia Cardana (i to jest ów карданов подвес, a po angielsku gimbal suspension lub Cardan suspension)

- a zawieszenie Cardana m.in. składa się, co można stwierdzić na podstawie ilustracji z W. z pierścieni (lub ramek), i angielski gimbal to pierścień z zawieszenia Cardana, chociaż to jest jedno znaczenie, bo również uogólniająco gimbal to a mechanism, typically consisting of rings pivoted at right angles, for keeping an instrument such as a compass or chronometer horizontal in a moving vessel or aircraft (czyli gimbal suspension :-) ).

	Z uszanowaniem, Janusz Dorożyńśki