st-pti: moje wikiboje (cd)

Subject: RE: [st-pti] moje wikiboje (cd)
From: Marcin Cieslak ####@####.####
Date: 28 Oct 2015 18:03:52 +0000

On Wed, 28 Oct 2015, Andrzej Dyżewski, pt wrote:

> Co do drzew kategorii problem jest o wiele głębszy niż mi się wydawało. Dla
> przykładu: rzeczona Maria Rogowska występuje tylko jako element kategorii
> "Postacie z serialu M jak miłość", nie wystąpi natomiast gdy poszukamy listy
> elementów kategorii "postacie fikcyjne".
>
> Więcej szczęścia ma Hans Kloss, który z drzewa "postaci fikcyjne" siedzi na
> dwóch gałęziach "Postacie z polskich seriali telewizyjnych" oraz "Postacie z
> polskich utworów literackich"
>
> Również Helena Kurcewiczówna to element gałęzi "Bohaterowie dzieł Henryka
> Sienkiewicza" i jej korzenia "Postacie fikcyjne"

Powyższe kwalifikacje wydają się poprawne.

Problem pojawia się w przypadku postaci takich jak
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jeremi_Wiśniowiecki który w pewnym
sensie był również "bohaterem dzieł Henryka Sienkiewicza". Te wzmianki
pojawiają się tylko w opisie zawartym w części "Nawiązania w kulturze".

> Wydaje mi się, że potrzebna byłaby gigantyczna praca ujednolicająca: jeśli
> hasło ma kategorię, to z automatu powinno mieć przyporządkowane wszystkie
> nadkategorie do samego korzenia danej kategorii.

Niestety, przypisanie kategorii w ten sposób na stałe dałoby problem
w przypadku aktualizacji - jak usunę kategorię szczegółową, to kto
będzie pamiętał (i wiedział!), które nadrzędne trzeba usuwać?
A wyświetlanie wszystkich kategorii, do których pośrednio trafia artykuł
powodowałoby przeszukanie bardzo dużej części drzewa za każdym razem
(i bardzo często generowałoby bardzo długą listę).

> Przypuszczalnie takie ujednolicenie nie dałoby się wykonać do końca automatycznie?
> Ale byłoby moim zdaniem bardzo przydatne.

Są dodatkowe narzędzia do tego. Na stronie https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Kategorie
jest podany link do narzędzia https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:CatScan
- po podaniu tam kategorii "Postacie fikcyjne" dowiadujemy się, że jest w niej
3373 haseł z polskiej Wiki:

http://tools.wmflabs.org/quick-intersection/index.php?lang=pl&project=wikipedia&cats=Postacie+fikcyjne&ns=0&depth=12&max=30000&start=0&format=html&redirects=&callback=

To narzędzie jest bardzo przydatne do wyszukiwania sytuacji,
gdy szukamy przecięć kategorii:

http://tools.wmflabs.org/quick-intersection/index.php?lang=pl&project=wikipedia&cats=Postacie+fikcyjne&ns=0&depth=12&max=30000&start=0&format=html&redirects=&callback=&norun

i mamy wykaz obejmujący m.in. psa Szarika.

~Marcin