st-pti: mi i mnie

Subject: Re: [st-pti] mi i mnie
From: "Piotr W. Fuglewicz" ####@####.####
Date: 31 Jan 2012 17:55:16 +0000

Podtrzymuję oczywiście opinię, którą zacytowała Pani z naszej poradni.
Ogólnie biorąc, celownikowe /mi/ występuje tylko w pozycjach
nieakcentowanych, w akcentowanych powinno pojawiać się /mnie/.
Współcześnie jednak obserwujemy, że /mi/ wypiera z celownika formę
/mnie/, a ta ostatnia ogranicza swój zakres do dopełniacza, biernika i
miejscownika. W wyniku tej zmiany system gramatyczny polszczyzny będzie
prostszy – w trzecim przypadku nie będzie już opozycji dwóch form: /mi/
i /mnie/, forma /mi/ będzie jednoznaczna, wyspecjalizowana w funkcji
celownika, a zakres wielofunkcyjnego /mnie/ trochę się zmniejszy. Z
punktu widzenia ekonomii języka proces, o którym tu mowa, jest więc
korzystny.
Inną rzeczą są przyzwyczajenia mówiących. Mnie osobiście inicjalne /mi/
razi, powiedziałbym: „Mnie się ono nie podoba” (nie „Mi się nie
podoba”), ale zauważyłem, że nawet osoby sprawne językowo i
komunikacyjnie mają już inicjalne /mi/ w swoim idiolekcie.
Analogiczny proces nie objął na razie zaimków /tobie/ i /ci/. Może
wynika to stąd, że /tobie/ poza celownikiem występuje tylko w
miejscowniku, więc nie jest tak wielofunkcyjne jak /mnie/. Może też
stąd, że inicjalne /mnie/ (czyli dziś coraz częściej /mi/) jest dużo
częstsze, zwłaszcza w języku mówionym, niż inicjalne /tobie/ (na
szczęście jeszcze nie /ci/).
Żeby sprawa była na koniec jasna, dodaję: „Mi się tak wydaje...” to
wciąż nie najlepsza polszczyzna.

— Mirosław Bańko, PWN