st-pti: prosić kontra poprosić --- RE: [PTI-L] Re: BAAN WMS

Subject: RE: [st-pti] prosić kontra poprosić --- RE: [PTI-L] Re: BAAN WMS
From: "adydlapti" ####@####.####
Date: 19 Jun 2012 17:59:01 +0100
A to Ci dopiero.

Polonista, prof. Mirosław Bańko, którego skądinąd bardzo cenię, z pewnym
wysiłkiem ("nie ma w tym nic niestosownego") dopuszcza wyrażenie "proszę"
jako poprawne, natomiast uważa iż wyrażenie "poproszę" jest nie tylko
poprawne, ale nawet bardziej uprzejme.

Jego ekspertyza jest dla mnie w tym przypadku wyjątkowo płytka. Nie
przeprowadził żadnej analizy historycznej wyrażenia, zaakceptował uzus, nie
zająknąwszy się prawie, że jest on niezgodny z gramatyką. Na koniec nie
zauważył wyrażeń jeszcze bardziej offowych, takich jak np. "poprosiłbym,
poprosiłabym" - ono przecież jest jeszcze bardziej uprzejme, a że
niegramatyczne, to pewnie też nic nie szkodzi.

I jak tu oddawać polszczyznę w ręce polonistów? Tak jak zarządzanie
informatyką informatykom?

Najuprzejmiej,