st-pti: SJP w Internecie

Subject: Re: [st-pti] SJP w Internecie
From: "Witold Rakoczy (gmail)" ####@####.####
Date: 22 May 2018 09:05:29 +0100

Andrzej Dyżewski, pt ####@####.#### wrote on 2018-05-22_09:23
> podszywa się pod tytuł znanego wydawnictwa, jest amatorski
Ten słownik powstał jako produkt uboczny znanego portalu gier
on-line kurnik.pl, głównie ze względu na potrzebę rozstrzygania
poprawności użycia słów polskich w rozmaitych grach (fraza
"dopuszczalne w grach" czy jakoś tak, wskazuje na pierwotne
przeznaczenie słownika).
W przeciwieństwie do sjp PWN od początku był dostępny w wersji
cyfrowej, przeszukiwalnej. Nie dyskutując strony naukowej (bo nie
jestem specjalistą), zwrócić chciałem uwagę tylko na jedno: sjp
PWN dopiero niedawno zaczął nadążać z dodawaniem słów;
podejrzewam, że właśnie wskutek konkurencji sjp, który nigdy nie
miał z tym problemu.
Oczywiście, gdy poszukuję pełnej informacji o słowie, sięgam do
sjp PWN, ale nie zawsze jestem zadowolony z tego co tam znajduję -
dokładnie tak samo, jak kiedy sięgam do sjp, który z założenia
jest słownikiem ortograficznym (zatem określenia podawane w nim są
"bonusem").  Tyle, że wiedząc, że sjp *nie jest* słownikiem
profesjonalnym (choć moim zdaniem zupełnie na niezłym poziomie),
*nie spodziewam się* profesjonalnej zawartości - ale też nie
zdarza mi się tam znaleźć poważniejszych błędów.

Więc stwierdzenie, że jest to "fake słownik" wydaje mi się na tyle
daleko idące, że już bezpodstawne: i sjp.pl, i sjp.pwn.pl są
słownikami i choć sjp.pl jest prowadzony przez amatorów, to już od
dawna amatorski nie jest.

Oczywiście *trzeba je odróżniać*, ale chyba ktoś, kto choć raz
zajrzał do słownika PWN, potrafi odróżnić ich strony, nawet jak
wygoogluje mu się nie ta, którą chciał? Więc i z tym podszywaniem
sprawa dyskusyjna (zwłaszcza, że strona sjp.pl w Alexa page rank
jest dwa razy niżej niż strony PWN ;-) ).

W.R.
PS. I żeby nie było: nie znoszę twórcy tamtego portalu, którego
uważam za bufona, ale akurat sjp, który powstał z jego inicjatywy
(i chyba w ramach jego przedsięwzięcia), jest prowadzony dobrze
choć odnoszę wrażenie, że niedemokratycznie (może zresztą tak
czasem trzeba?).