st-pti: RE:Computer science a Turing i Zuse

Subject: RE: [st-pti] RE:Computer science a Turing i Zuse
From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 17 Apr 2018 19:39:56 +0100

Panie Profesorze

„Wszystkie przedmioty ze swoich studiów, które wymieniłem, dotyczyły "dziedziny zajmującej się metodami i technikami komputerowymi" a więc należą do CS według Pańskiej klasyfikacji (M.Sysło).”

Z tym się zgodzę z Panem. Co więcej potwierdza Pan moją tezę. Jednakże ja pytałem dokładnie o przykłady z nauki o komputerach. Pana kursy są metodami komputerowymi a nie nauką o komputerach.

Teraz posłużę się Pana precyzyjnym językiem matematyka cytując definicje obowiązujące w PTI:

Jeśli -----Computer science=nauka o komputerach
Jeśli------Computer science=informatyka (podobno od 1968)
To--------Informatyka=nauka o komputerach

Czyli bzdura wyszła. Ponieważ informatyka to dziedzina jak budownictwo, które ma olbrzymią praktykę i funkcjonowało kiedyś bez „nauki” choć obecnie m.in. posiada nauki o budownictwie podobnie jak informatyka dorabia się swoich nauk na podstawie wielkiej praktyki opartej na inżynierii, metodach, technikach, zasadach, regulach, regulacjach i doświadczeniu, itp. W owym napadzie na mnie w prasie w 1980 autorzy-profesorowie wyśmiewali się ze mnie, że twierdziłem, że informatyka nauką nie jest. Żaden z nich nie był praktykiem informatykiem i w tym był tzw. szkopuł.

Co do historii:
Historiografia---PW rozpoczęło się 1 sierpnia 1944 r. w Warszawie i trwało 63 dni.
Historiozofia---każdy prawie autor oceniający te Powstanie ma inną jego ocenę, choć opartą o wsplną historiozofię.

Podobnie jest z historią informatyki.
Historiografia---W Polsce skonstruowano około 30 różnych komputerów.
Historiozofia---Jeden oceni to za sukces a inny za porażke ponieważ obecnie przemysł produkcji komputerów praktycznie nie istnieje w Polsce.

 Co do Konrada Zuse—wiadomo, że jego komputery Z1,2,3 nie trafiły do rakiet V2 bo były z duże i zbyt uniwersalne. Ale trafił jego programowalny układ logiczny, zminiaturyzowany i skonstruowany przez niego osobiście na podstawie jego doświadczenia z wymienionymi komputerami. I to jest tzw. historiografia. Historiozofia===z 7500 wystrzelonych rakiet do celu doleciało tylko 2500 ponieważ ich produkcję sabotowali więźniowie. Za co zostali zamordowani. Polecam amerykański film na ten temat oraz książki. Z osobistych wzgledow wiem sporo na ten temat.

Projektem Colossus (1943) kierowali Max Newman<https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Max_Newman&action=edit&redlink=1> i Tommy Flowers<https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Tommy_Flowers&action=edit&redlink=1>, uczestniczył w nim również Alan Turing. Służyl do łamania niemieckich szyfrow pochodzących z niemieckiej Maszyny Lorenza. Tak ale nie było to możliwe bez staży Turinga w czasie wojny w USA a także wizyty Claude Shanona w Betchley Park w okresie konstruowania Collossusa. Wszakże Shanon pierwszy podał w 1937 zasady (w swym PhD na MIT)  jak binarny język zastosować w elektrycznym układzie do przetwarzania informacji. Na tej podstawie w 1939 r. Joseph Atanasoff i Clifford Berry (z Universytetu Iowa) skonstruowali komputer ABC z 300 lampami , ważący 10 ton. Z tej konstrukcji wyrósł potem ENIAC. Jest jeszcze przykład Georga Stiblitza, który niezależnie od innych zbudował w latach 1937-1940 w Bell Labs przekaźnikowy Complex Number Calvulator. B. sławny jest komputer przekaźnikowy IBM-Mark I zbudowany w latach 1939-1946 przez H. Aikena na Uniwersytecie Harvarda na zlecenie IBM [Targowski (2016:6-7), The History, Present State and Future of Information Technology. Santa Clara California: ISP).

O tych konstrukcjach wiedział A. Turing ponieważ w czasie wojny stażował w USA a potem zaprosił Shanona do Betchley Park. Moim zdaniem lepszymi matematykami-kryptografami byli polscy matematycy Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski. Ponieważ to oni a nie Turing zlamali kod Enigmy i Turing uczył się zawodu od nich jeszcze przyjeżdżając do Polski w 1938 r. Pozatem polska szkoła matematyczna stała na wyższym poziomie od angielskiej szkoły matematycznej. Zwłaszcza Lwowska a obecnie Wroclawska (z wiadomych powodów), czego Pan jest świetnym dowodem jak i ELWRO, choć wroclawskim „Turingiem” był Grek Thomasis Kamburelis, który rozczarowany wyjechał z Polski na Kretę.

Czy Pan uważa, że przy konstruowaniu Collosusa nie brali udziału w/w polscy matematycy, najlepsi wówczas kryptografowie w Betchley Park? Dlaczego ich nie wymienia się a z Turinga robi się super-geniusza i to przez Polaka? Z tych samych powodów, nie pozwolono polskim żołnierzom i pilotom, którzy obronili Anglię w 1940 r. wziąć udziału w defiladzie Zwycięstwa w dniu 8 czerwca 1946 r. Z tych powodów utworzono Polsko-Brytyjską Komisję Historyczną, w 2000 r. przez premiera RP. Jej podstawowym zadaniem była identyfikacja i ocena ocalałych dokumentów do działalności wywiadu polskiego w czasie II wojny światowej. Czyli m.in. chodzi tu o wkład polskich kryptografów.  Dlaczego po ustawowym 50 letnim okresie ujawniania archiwów, dokumanty z katastrofy w Giblartarze są nadal nie ujawnione? Historiozoficznie stwierdzę dlatego, żeby nie wyszło na jaw, że Brytyjczycy maczali w tej katastrofie swe palce. A dlaczego? Może ktoś to wyjaśni a jak nie to może ja to zrobię, jak kogoś to interesuje.

Dowód na piśmie o informatyce jest (MM 1968). Zgoda, Ale w praktyce to myśmy go znali od Francuzów parę lat przed tłumaczeniem doc. M. z amerykańskiego pisma definicji de facto CS. Pomimo tego oficjalnie i potocznie NADAL był stosowany termin ETO, co wynikało z PRETO. Pan pewnie tego nie pamięta, ponieważ był Pan wtedy studentem zafascynowanym matematyką. Ale ja wtedy praktykowałem ETO na poważnie  i musiałem dostosować się do obowiązującej terminologii. Gdy zrobiłem zamach stanu (sic) w tej dziedzinie to oficjalne przyczyniłem się do zastąpienia PRETO przez KBI itd. Nie chcę się powtarzać.   To przypomnia różnicę miedzy klasyfikacją a typologią. Pierwsza zwykle ma naukowy charker ale nikt jej w praktyce nie stosuje. Natomiast typologia wynika z praktyki. Przykladem typologii jest cyfryzacja, choć nie ma naukowego uzasadnienia dla jej upowszechniania, tj. stała się słowem wytrychem praktyki, która zdominowala narrację na te tematy. Tak samo było z ETO vs. Informatyka. Zresztą błąd z tego wynikający demoluje zdrowy rozsądek obecnie.

A propos czy Pan wie, że mój zięć wygrał wieloletni proces z miastem Wrocław? Czy Pan wie coś na ten temat?

Z szacunkiem dla Wroclawskiej Szkoły Matemnatycznej, w tym dla Pana Profesora.

Andrzej Targowski