st-pti: Re: [klio] planista - kiedy się narodził

Subject: RE: [st-pti] RE: [klio] planista - kiedy się narodził
From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 8 Jan 2018 13:37:35 +0000

Po rosyjsku chyba "planowszczik."

Planowanie przestrzenne I tzw. urbanizacja chyba zaczęła się już po Rewolucji Francuskiej a zwłaszcza po dalszych mniejszych rewolucjach w XIX wieku, 1832, 1834 oraz 1839 przez
Georga Haussmanna (Od jego imienia jest wielki i popularny Bulwar z domami towarowymi k/Opery).

Napoleon III Bonaparte chciał przekształcić Paryż, mający jeszcze plan urbanistyczny typowy dla miast średniowiecznych, w nowoczesną metropolię. Nie obyło się to bez znacznego uszczerbku dla średniowiecznych i nowszych zabytków, ponieważ dokonano, jak się ocenia, zmian w ok. 60% paryskich budynków. Baron Haussmann jako prefekt (szef policji) departamentu Sekwany (1853-1870) podjął się tego zadania. W latach 1852-1870, przy nakładzie olbrzymich środków finansowych, wyburzył i przebudował w Paryżu kilka dzielnic, realizując szerokie aleje, parki (Lasek Buloński), place gwiaździste (Place de l'Étoile) oraz dwa szeregi biegnących okrężnie bulwarów. Miasto wzbogaciło się wtedy o ponad 95 km nowych ulic, tysiące nowych budowli, gmach wielkiej opery, fortyfikacje.

Stąd wprowadzono place gwiaździste i dworce kolejowe w centrum miasta. Chodziło o szybkie przywiezienie wojska i usytuowanie na tych placach aby "zatkać" i pokonać demonstracje.
Dziś to wprowadziło wielkie korki a z Placu de l'Etoil nie można wyjechać za pierwszym razem, tylko trzeba go zbędnie okrążać.  Ja porównuję tak "usprawniony" Paryż do sytuacji w telekomunikacji amerykańskiej -- topologia gwiaździsta kiedy w 1962 r. Paul Baran przedefiniował  na ARPANET (a od 1983 Internet) ją na kratę na wzór ulic i alei na Manhattanie w Nowym Jorku. Gdzie jak jest korek to można go objechać równoległą ulicą lub aleją (te idą wzdłuż a ulice poprzecznie).