st-pti: Re: narodziny słowa informatyka ======= RE: [st-pti] FW: w sprawie monografii KSI

Subject: RE: [st-pti] narodziny słowa informatyka ======= RE: [st-pti] FW: w sprawie monografii KSI
From: Andrew S Targowski ####@####.####
Date: 3 Jan 2018 17:42:21 +0000

Kol. Karocki—ma Pan rację.

Ten rok 1965/66 potwierdza moje twierdzenie, że w Polsce termin informatyka funkcjonował przed art. Marczynskiego (1968), Ponieważ mieliśmy ożywione kontakty z Francją, której sprzęt informatyczny (jak na karty czy MCT 300) był instalowany w Polsce (GUS, PKP, ETOB, itd.) I jeździliśmy na szkolenie do BULLa, w tym ja w 1962 i 1964. Siłą rzeczy musieliśmy posługiwać się tym terminem.

"Le Délégation générale à l'informatique est une instance créée en septembre 1966 dans  le cadre du Plan Calcul pour stimuler la production de logiciels et de matériels informatiques.

L'un de ses premiers animateurs fut le gaulliste Robert Galley"

Z formalnego punktu widzenia to nie był artykuł Marczyńskiego tylko jego tłumaczenie angielskiego tekstu nt. computer science.

Jego obowiązkiem jako tłumacza było przetłumaczenie z orginału computer science na nauka o komputerach a nie na informatyka ponieważ w źródłowym tekście nie było słowa informatics. Jeśli chciał pisać o informatics to powinien iść do  źródeł francuskich a wtedy definicja byłaby inna.

Na amerykańskim uniwersytecie gdyby chciał się tym chwalić to by miał kłopoty z etyką naukową, która jeśli by nie skończyła się wydaleniem to prawdopodobie miałby urlop bezpłatny na jeden semestr.

Amerykanie nie zaakceptowali informatics, tylko potem przekształcili computer science w computing.

Ostatnio pojawił się termin medical informatics, tylko w odniesieniu do sprzętu medycznego wspomaganego przez komputery.

Ale już "nasze" systemy informatyczne w służbie zdrowia nazywa się HIT  Health Information Technology lub HIS Health Informations Systems.

Np. na moim WMU współorganizowałem CHITA - Center for Health Information Technology Advancement.

Nie wiem o prawda na ile to słuszne rozróżnienie, ale wedle mnie to dwa zupełnie różne pojęcia.

Informatyka pochodzi od informacji (czyli tego co kształtuje, formuje). A więc nauka o przetwarzaniu informacji, przy pomocy dowolnych narzędzi,  np. przez soczewkę w obiektywie bądź ludzki mózg.
Computer science to nauka o komputerach; jest z jednej strony hiponimem informatyki, bo nie zajmuje się np. mózgiem (chyba ze elektronowym :) ). Ale z drugiej strony chyba zajmuje się również bramkami i tranzystorami, czyli część inżynierska (np. litografia UV).

Sent from my Windows 10 phone