st-pti: Re: Architektura & Organizacja

Subject: RE: [st-pti] Architektura & Organizacja
From: "Tomasz Klasa" ####@####.####
Date: 7 Dec 2017 16:50:57 +0000

Rozróżnienie na architekturę i organizację komputera nie jest niczym nowym. Architektura komputera to wszystko to, co jest widoczne/dostępne z poziomu oprogramowania. Organizacja to jest realizacja danej architektury. Jednocześnie, to, co nazywamy architekturą procesora to formalnie jest organizacja.

Przykładem jest architektura x86 czy AMD-64. Procesorów zgodnych z x86 jest wiele. Gdy przyjrzymy się ich budowie, to okaże się, że poniżej zestawu instrukcji i rejestrów, które wynikają z architektury, jest cała masa różnic. Np. sposób realizacji architektury x86 w procesorze Intel Sandy Bridge jest inny niż w Intel P4 i jeszcze inny niż w AMD Athlon. Natomiast dla programisty to wszystko nie ma znaczenia, bo on (a raczej kompilator) widzi tylko zestaw instrukcji i rejestrów wynikający z x86. Natomiast organizacja, czyli ten sposób realizacji architektury, ma kluczowy wpływ na wydajność procesora.

Pozdrawiam,
Tomasz Klasa