st-pti: Thread: dopełniacz od NBP

[<<] [<] Page 1 of 1 [>] [>>]
Subject: dopełniacz od NBP
From: "ady" ####@####.####
Date: 29 Apr 2022 00:00:18 +0100

według mnie

Narodowego Banku Polski,

a wszyscy mówią

Narodowego Banku Polskiego

czemu?

co Państwo na to?

/ad

Subject: RE: [st-pti] dopełniacz od NBP
From: "ady" ####@####.####
Date: 1 May 2022 20:14:43 +0100

Omawiane zjawisko przypomina nam, że języki potoczne nie są do końca
logiczne.

Dla przykładu (pokrewnego): Bank of England (bank centralny Wielkiej
Brytanii), tłumaczymy na polski jako Bank Anglii, chociaż trzymając się
nazewnictwa Narodowego Banku Polskiego powinniśmy raczej mówić o "Banku
Angielskim"

/ady

From: "ady" ####@####.####
Date: 9 May 2022 11:08:21 +0100

Oto co na to napisał mi pewien znany tłumacz techniczny (cytat na razie bez
wiedzy i zgody)

"Mignął mi na FB Pana wpis w kwestii odmiany nazwy NBP. Intrygujący i
pouczający, bo pokazuje problem, który opisywałem szereg razy w odniesieniu
do innych nazw - głównie urzędów państwowych, stanowisk w nich czy
organizacji. [.] W Polsce jak licho brakuje od lat centralnego oficjalnego
słownika na różne języki, na angielski też. No i tak się zastanawiając -
"Polski" w Narodowy Bank Polski może być rozumiane jako przymiotnik w
mianowniku, czyli "polski bank narodowy". Ale także i jako "bank narodowy
Polski", czyli mamy rzeczownik w dopełniaczu. Gdy się spojrzy na angielską
oficjalną nazwę banku - National Bank of Poland (a nie Polish National
Bank), staje się jasne, że chodzi o rzeczownik. Czyli jednak Narodowego
Banku Polski, Narodowemu Bankowi Polski itd. Pełna analogia do odmiany np.
Banku Anglii. Natomiast męczyło mnie przeświadczenie, że regularnie
natrafiam w "obiegu oficjalnym/urzędowym" na nieprawidłową formę "Narodowego
Banku Polskiego", i się nie myliłem, wystarczy wejść na oficjalne strony
NBP"