st-pti: Thread: Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji pojęcia Informatyka

[<<] [<] Page 1 of 4 [>] [>>]
Subject: RE: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji pojęcia Informatyka
From: Andrzej Dyżewski, ####@####.####
Date: 25 May 2020 15:43:14 +0100

A ja twierdzę, co najmniej od 14:12, 27 lip 2018, że

„Informatyka sama w sobie (podobnie jak budownictwo) nie jest nauką, lecz synkretyczną dziedziną techniki czerpiącą z wielu nauk szczegółowych.”

@dy

From: Maciej M. ####@####.####
Date: 25 May 2020 15:57:55 +0100

Kolejne Ad vocem, cytuję fragmenty z jakiejś mojej recenzji na temat
"statusu informatyki", wyróżniłem ważniejsze stwierdzenia:

Gdy na przełomie lat 1950/1960 Alan Perlis, *kreował computer science jako
samodzielną dyscyplinę akademicką, *natychmiast opracował curriculum dla
licencjackich (undergraduate) studiów informatycznych. Od tamtych czasów do
dzisiaj kolejne curricula, ostatnie Computing Curricula 2020 z 29.04.2020 –
już nie computer science, ale computing – wyznaczają dyscypliny i obszary
zainteresowań szeroko rozumianej informatyki. [...] stan i struktura
studiów informatycznych jednocześnie wyznacza ich ramy organizacyjne w
uczelniach, jak również ma wpływ na formowanie się badań i zespołów
badawczych w uczelniach i poza nimi w obszarze czystej informatyki i jej
zastosowań.

Dyskusja na temat statusu informatyki toczy się w bardzo wielu krajach,
chyba „najgłośniej” w Stanach Zjednoczonych. Jednym z wątków jest, dlaczego
informatyka nie znalazła się i nadal nie znajduje się wśród dziedzin
określanych akronimem STEM. Inny wątek dotyczy znaczenia *science* w *computer
science*, ale akurat ta dyskusja ma raczej lokalny charakter i wynika z
podwójnego znaczenia *science* – przyroda i nauka. Ciekawym pytaniem jest:
jeśli *computer SCIENCE*, to z jakimi zjawiskami i obiektami przyrody jest
związana ta *science*.

Pozdrawiam, Maciej

pon., 25 maj 2020 o 16:42 Andrzej Dyżewski, pt ####@####.####

From: Grzes Plucinski ####@####.####
Date: 25 May 2020 16:09:32 +0100

a może błędem jest upieranie się, że słowo "informatyka" ma tylko jedno
znaczenie ?

może wzorem słowników należy napisać :

informatyka :

1. ....

2......

3. ........

i tyle znaczeń ile potrzeba ?

W dniu 2020-05-25 o 16:42, Andrzej Dyżewski, pt pisze:

> [...]
>

>         kol. Andrzej Targowski pisze to w swoich publikacjach
>

>         oczywiście PLwiki jak zwykle wie swoje/lepiej

--> -->

<type 'exceptions.IOError'>
Python 2.5.2: /usr/bin/python
Wed Apr 24 01:05:11 2024

A problem occurred in a Python script. Here is the sequence of function calls leading up to the error, in the order they occurred.

 /opt/ezmlm-browse-0.20/<string> in ()
 /opt/ezmlm-browse-0.20/main.py in main()
  424
  425         if path is not None:
  426                 main_path(path)
  427         else:
  428                 main_form()
global main_form = <function main_form at 0x8386c6c>
 /opt/ezmlm-browse-0.20/main.py in main_form()
  378         except ImportError:
  379                 die(ctxt, "Invalid command")
  380         module.do(ctxt)
  381
  382 def main():
module = <module 'commands.showthread' from '/opt/ezmlm-browse-0.20/commands/showthread.pyc'>, module.do = <function do at 0x8391ae4>, global ctxt = {'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}
 /opt/ezmlm-browse-0.20/commands/showthread.py in do(ctxt={'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'})
    9         ctxt.update(ezmlm.thread(ctxt[THREADID]))
   10         header(ctxt, 'Thread: ' + ctxt[SUBJECT], 'showthread')
   11         do_list(ctxt, 'msgs', ctxt[MSGSPERPAGE], ctxt[MESSAGES],
   12                         lambda:sub_showmsg(ctxt, ctxt[MSGNUM]))
   13         footer(ctxt)
global sub_showmsg = <function sub_showmsg at 0x83861ec>, ctxt = {'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, global MSGNUM = 'msgnum'
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in do_list(ctxt={'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, name='msgs', perpage=10, values=[{'author': u'Andrzej Dy\u017cewski, pt', 'authorid': 'jkfdppnhnieakbnocmfp', 'date': '25 May 2020 15:43:14 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1904, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590417794.0}, {'author': u'Maciej M. Sys\u0142o', 'authorid': 'heohpmnlhpofljagobhj', 'date': '25 May 2020 15:57:55 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1905, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590418675.0}, {'author': u'Grzes Plucinski', 'authorid': 'llfdmjmbmaechgcbedkl', 'date': '25 May 2020 16:09:32 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1906, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590419372.0}, {'author': u'Andrzej Dy\u017cewski, pt', 'authorid': 'jkfdppnhnieakbnocmfp', 'date': '26 May 2020 10:31:55 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1909, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590485515.0}, {'author': u'Andrzej Dy\u017cewski, pt', 'authorid': 'jkfdppnhnieakbnocmfp', 'date': '27 May 2020 10:00:51 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1910, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590570051.0}, {'author': u'Andrzej Dy\u017cewski, pt', 'authorid': 'jkfdppnhnieakbnocmfp', 'date': '27 May 2020 10:06:46 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1911, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590570406.0}, {'author': u'Piotr Karocki', 'authorid': 'obdhjapfnlanlbenbhoh', 'date': '27 May 2020 10:10:02 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1912, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590570602.0}, {'author': u'Andrzej Dy\u017cewski, pt', 'authorid': 'jkfdppnhnieakbnocmfp', 'date': '27 May 2020 10:23:04 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1913, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590571384.0}, {'author': u'Zygmunt Ryznar', 'authorid': 'olehamajoibfiniemlbl', 'date': '27 May 2020 10:33:47 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1914, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590572027.0}, {'author': u'Zygmunt Ryznar', 'authorid': 'olehamajoibfiniemlbl', 'date': '27 May 2020 10:47:59 +0100', 'month': 202005, 'msgnum': 1915, 'subject': u'Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji poj\u0119cia Informatyka', 'threadid': 'bapnhckoegogbldbgmdn', 'timestamp': 1590572879.0}], peritem=<function <lambda> at 0x8391c6c>)
  128                 write(template % ctxt)
  129                 if peritem:
  130                         peritem()
  131                 ctxt[ROW] += 1
  132
[...]
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in sub_showmsg(ctxt={'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, msgnum=1906)
  229         format_timestamp(ctxt, ctxt)
  230         write(html('msg-header') % ctxt)
  231         rec_showpart(ctxt, msg, 0)
  232         write(html('msg-footer') % ctxt)
  233         ctxt.pop()
global rec_showpart = <function rec_showpart at 0x83861b4>, ctxt = {'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, msg = <email.message.Message instance at 0x83ece0c>
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in rec_showpart(ctxt={'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, part=<email.message.Message instance at 0x83ece0c>, partnum=5)
  205                 else:
  206                         for p in part.get_payload():
  207                                 partnum = rec_showpart(ctxt, p, partnum+1)
  208         else:
  209                 write(html('msg-sep') % ctxt)
partnum = 5, global rec_showpart = <function rec_showpart at 0x83861b4>, ctxt = {'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, p = <email.message.Message instance at 0x83f5ecc>
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in rec_showpart(ctxt={'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, part=<email.message.Message instance at 0x83f5ecc>, partnum=6)
  208         else:
  209                 write(html('msg-sep') % ctxt)
  210                 sub_showpart(ctxt, part)
  211         return partnum
  212
global sub_showpart = <function sub_showpart at 0x8386144>, ctxt = {'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, part = <email.message.Message instance at 0x83f5ecc>
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in sub_showpart(ctxt={'HTTP_X_FORWARDED_SERVER': 'glitch', 'HTTP_REFE... 'monthbythread', 'HTTP_ACCEPT_ENCODING': 'gzip'}, part=<email.message.Message instance at 0x83f5ecc>)
  164         type = ctxt[TYPE] = part.get_content_type()
  165         ctxt[FILENAME] = part.get_filename()
  166         template = html('msg-' + type.replace('/', '-'))
  167         if not template:
  168                 template = html('msg-' + type[:type.find('/')])
global template = <function template at 0x837ee9c>, global html = <function html at 0x837eed4>, type = 'application/pgp-signature', type.replace = <built-in method replace of str object at 0x83f2ad8>
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in html(name='msg-application-pgp-signature')
   40
   41 def html(name):
   42         return template(name + '.html')
   43
   44 def xml(name):
global template = <function template at 0x837ee9c>, name = 'msg-application-pgp-signature'
 /opt/ezmlm-browse-0.20/globalfns.py in template(filename='msg-application-pgp-signature.html')
   31         except IOError:
   32                 if not _template_zipfile:
   33                         _template_zipfile = zipfile.ZipFile(sys.argv[0])
   34                 try:
   35                         f = _template_zipfile.open(n).read()
 /usr/lib/python2.5/zipfile.py in __init__(self=<zipfile.ZipFile instance at 0x83ecc0c>, file='-c', mode='r', compression=0, allowZip64=False)
  337             self.filename = file
  338             modeDict = {'r' : 'rb', 'w': 'wb', 'a' : 'r+b'}
  339             self.fp = open(file, modeDict[mode])
  340         else:
  341             self._filePassed = 1
self = <zipfile.ZipFile instance at 0x83ecc0c>, self.fp = None, builtin open = <built-in function open>, file = '-c', modeDict = {'a': 'r+b', 'r': 'rb', 'w': 'wb'}, mode = 'r'

<type 'exceptions.IOError'>: [Errno 2] No such file or directory: '-c'
      args = (2, 'No such file or directory')
      errno = 2
      filename = '-c'
      message = ''