st-pti: dashboard

Subject: Re: [st-pti] dashboard
From: Bogdan Pilawski ####@####.####
Date: 10 Mar 2016 23:04:04 +0000

to ma również podłoże psychologiczne i tym razem to ludzie biznesu wymuszają na nas ten daszbord i nawet gdybyśmy chcieli mówić inaczej (a nie chcemy...), to nie damy rady. Psychologiczne, bo daszbord ma kojarzyć się z miejscem kierowcy w samochodzie, najlepiej sportowym, gdzie na kierowcę spoglądają różne przyrządy, a on może sprawiać wrażenie WIELKIEGO, który je wszystkie nieustannie obserwuje (a przy tym odważnie jedzie) i reaguje na ich wskazania. Podobnie dzisiaj biznes chce wszystko mieć na ekranie, z liczymi wskaźnikami zegarowymi, na bieżąco pokazującymi zmiany prezentowanych parametrów. Patrzy potem na to ktoś z tego biznesu i cieszy się, że widzi te wszystkie tajemne wskaźniki symulowane na ekranie, i może udawać, że potrafi analizować ich wskazania i bieżąco na nie reagować. I tylko krótkie słowo daszbord syntetycznie i jednoznacznie oddaje towarzyszące temu emocje i (najczęściej rzekome) umiejętności i - dodatkowo - właściwie się kojarzy z całym tym samochodowo-lotniczym, sportowym sztafażem.
Nb. w lotnictwie modny jest termin "glass cockpit", określający ekran, na którym są jednocześnie wyświetlane obrazki różnych analogowych wskaźników pracy silnika (np. temperatury głowic cylindrów) i parametrów lotu (np. wysokość i szybkość względem ziemi). Ekran taki może być współdzielony ze wskazaniami GPS, lub oddawany im w całości (ekran ze stanem silnika i lotu wróci po przełączeniu lub automatycznie, gdy będzie do pokazania coś niepokojącego). I powiedzcie któremuś z pilotów "szklany kokpit". Nawet jak skojarzy, będzie udawać, że nie wie o co chodzi. Bo dopiero tajemniczo brzmiący (znowu ta psychologia...) "glas kokpit" to jest to... (no i nikt nie błądzi w poszukiwaniu skojarzeń, wszyscy od razu wiedzą, o co chodzi).
To wszystko nie znaczy, że mi się to podoba, ale tak - ku zadowoleniu jednych i rozpaczy drugich - jest.

pzdr.b.

--

Best International CS / IS Conference in Poland
Details:         http://www.fedcsis.org