st-pti: Re: [Pti-klio] SIK - historyczny problem terminologiczny

Subject: Re: [Pti-klio] SIK - historyczny problem terminologiczny
From: "Piotr W. Fuglewicz" ####@####.####
Date: 27 Jan 2013 08:45:19 +0000

W dniu 2013-01-27 09:06, Zygmunt Ryznar pisze:
> Stosowanie kwerend wyszukiwawczych nie wymaga tytułów naukowych, zaś
> interpretacja terminów wymaga wiedzy merytorycznej. Terminologia
> powstawała zgodnie z rozwojem metodyki projektowania systemów,
> techniki, technologii, modelowania procesów zarządzania i zastosowań.
> Stąd zmieniało się - dopasowywało -znaczenie terminów. Dlatego byłbym
> daleki od wydawania sądu, że odpowiednik MIS-SIK Targowskiego był
> błedny, a tylko EIS-SIK poprawny. A może jeszcze "poprawniejsza" jest
> para DSS-SIK  (Decision Support System) ?? I tak można w
> [...]
Powyższe, rzecz jasna, podlega dyskusji, choć na przykład przyjęcie, że
/cow /po polsku to koń byłoby nieco dziwaczne (choć uprawnione przy
podaniu takiego założenia) -- patrz sugestia, że DSS to SIK (zresztą
przytoczona wcześniej praca pokazuje, że w 1968 roku i DSS nie bardzo po
angielsku istniał, więc polskiego odpowiednika w tej postaci mieć nie
mógł). Próbę lekceważącego traktowania uczonych z innych niz nasz
dzidzin, tylko dlatego, że nie do końca rozumiemy, co właściwie robią,
uważam za niestosowną.

Pozdrawiam
Piotr Fuglewicz