st-pti: biernik liczby pojedynczej od słowa mejl

Subject: Re: [st-pti] biernik liczby pojedynczej od słowa mejl
From: "Jarek Deminet" ####@####.####
Date: 2 Nov 2020 22:13:53 +0000

Prawidłowo jest "wysłałem mejl", "wysłałem SMS", "podaj mi pilot od telewizora", "zjadłem kotlet". Mnie w szkole uczono, że z
róznych nie do końca jasnych powodów wyjątkami są grzyb i papieros, ale to było dawno. Forma "zjadłem loda" jest trochę
zbliżona do formy "kupiłem chleba" albo "zjadłem kartofli" - w domyśle nie jedną sztukę, ale trochę czy dużo (dopełniacz).
Generalnie biernik jest w odwrocie, tam gdzie brzmi jak dopełniacz, czyli gdy dla rzeczownika niemęskoosobowego dopełniacz
kończy się na -a (tak jak w męskoosobowych), a tak się kończy w rzeczownikach obcych. Nikt nie powie "dostałem lista", bo
dopełniacz brzmi "listu", a "dostałem listu" dźwięczy źle.
Czyli odruchowo uosobiamy rzeczowniki niemęskoosobowe tam, gdzie się da. Nie jest to zgodne z "normą" wysokiego języka,
ale w praktyce w mowie potocznej już tolerowane.
Pozdrawiam
Jarek

Send reply to:	"ST PTI" ####@####.####
From:	Andrzej Dyżewski, pt ####@####.####