st-pti: Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji pojęcia Informatyka

Subject: Re: [klio] [st-pti] RE: Konsultacje w sprawie definicji pojęcia Informatyka
From: Maciej M. ####@####.####
Date: 25 May 2020 15:57:55 +0100

Kolejne Ad vocem, cytuję fragmenty z jakiejś mojej recenzji na temat
"statusu informatyki", wyróżniłem ważniejsze stwierdzenia:

Gdy na przełomie lat 1950/1960 Alan Perlis, *kreował computer science jako
samodzielną dyscyplinę akademicką, *natychmiast opracował curriculum dla
licencjackich (undergraduate) studiów informatycznych. Od tamtych czasów do
dzisiaj kolejne curricula, ostatnie Computing Curricula 2020 z 29.04.2020 –
już nie computer science, ale computing – wyznaczają dyscypliny i obszary
zainteresowań szeroko rozumianej informatyki. [...] stan i struktura
studiów informatycznych jednocześnie wyznacza ich ramy organizacyjne w
uczelniach, jak również ma wpływ na formowanie się badań i zespołów
badawczych w uczelniach i poza nimi w obszarze czystej informatyki i jej
zastosowań.

Dyskusja na temat statusu informatyki toczy się w bardzo wielu krajach,
chyba „najgłośniej” w Stanach Zjednoczonych. Jednym z wątków jest, dlaczego
informatyka nie znalazła się i nadal nie znajduje się wśród dziedzin
określanych akronimem STEM. Inny wątek dotyczy znaczenia *science* w *computer
science*, ale akurat ta dyskusja ma raczej lokalny charakter i wynika z
podwójnego znaczenia *science* – przyroda i nauka. Ciekawym pytaniem jest:
jeśli *computer SCIENCE*, to z jakimi zjawiskami i obiektami przyrody jest
związana ta *science*.

Pozdrawiam, Maciej

pon., 25 maj 2020 o 16:42 Andrzej Dyżewski, pt ####@####.####