st-pti: zaprzeczenie do "skończony"?

Subject: Re: [st-pti] zaprzeczenie do "skończony"?
From: Witold Rakoczy ####@####.####
Date: 17 Jun 2019 09:52:56 +0100

On 2019-06-16 16:16, Maciej M. Sysło wrote:
> Pod uwagę,
> Działające sztuczne serce to jednocześnie proces "nieskończony" i
> "nie skończony".

Przepraszam, w jakim sensie nieskończony? Wielki?

> Skończoność w informatyce ma swoje korzenie głównie w algorytmice,
> gdzie
> od poprawnego algorytmu wymaga się, by był skończony, jednak
> większość
> rzeczywistych systemu nie jest implementacją skończonych algorytmów.

Nie zajmuję się algorytmiką i w związku z tym nie wiem co się tam
rozważa na poziomie "filozoficznym", ale o ile coś z tego, co
Kolega pisze, rozumiem, to wymaganie skończoności dotyczy
rozwiązywania problemów, bo nie na wiele przyda się w praktyce
algorytm, który znajduje rozwiązania po nieskończonym czasie -
oprócz pewnie rozważań właśnie filozoficznych, powiedzmy typu
"który z dwóch algorytmów nieskończonych jest szybszy" :-D.

Natomiast wiele praktycznych zadań daje się przedstawić w postaci
poszukiwania rozwiązania tylko po dość karkołomnych zabiegach
logicznych, zupełnie zbędnych z punktu widzenia ich implementacji.
Przykładem może być *każdy* algorytm, którego zadaniem jest
stabilizacja. Z założenia takie algorytmy sa interakcyjne - z
samego założenia, więc poniższe jest oczywiście słuszne...

> Peter Wegner (Comm. ACM 5, 40(1997)) wykazywał, że
> "interaction is a more powerful paradigm than rule-based
> algorithms for computer problem solving"
> i proponował uwolnienie się i wyjście poza model obliczeń
> opisywany przez Maszyny Turinga.

...ale raczej niewygodne dla algorytmików :-)

W.R.