st-pti: Re: Kobiety w średniowieczu

Subject: Re: [st-pti] RE: Kobiety w średniowieczu
From: "Witold Rakoczy (gmail)" ####@####.####
Date: 23 Apr 2018 21:50:05 +0100

Piotr Karocki ####@####.#### wrote on 2018-04-23_22:12

Niestety, nie doszła do mnie - nie pierwszy raz zdarza się, że
gmail czegoś wysłanego z listy mi nie doręcza... Czy może ktoś
posłać mi kopię?

>   Każdy człowiek ma taką samą wartosc. Czy to autor pomyslu Hyperloop (ktoś z
> XIX wieku), czy Musk (który próbuje wcielac różne pomysly zbierane z wielu
> lat), czy też człowiek w śpiączce leżący w szpitalu, z niewielkimi szansami
> by kiedykolwiek z tego szpitala wyjsć. Niemowlak i staruszek 120 letni, z
> pelnowymiarowym Alzheimerem. Ich wartość, i wartość szefa HR w najwiekszej
> nawet firmie, sa dokladnie takie same.

Hm, o jakiej mierze wartości mówimy? Bo dla mnie Janusz Korczak
jakoś różni się od SS-mana, który go do gazu wysłał. Pewnie
niewłaściwą miarę stosuję...

>   Próba sprowadzania człowieka do roli trybika, nawet i "dostawcy pomysłów",
> jest antyhumanizmem. > To nie ten nowy pomysł nadaje wartosć czlowiekowi ktory
> go wymyślił, to ten człowiek nadaje wartosc temu pomysłowi. Pomysł sam z
> siebie jest NIC nie warty.

Odnoszę wrażenie, że - acz z pogląd taki jest zapewne w jakimś
stopniu uzasadniony - nie jest to sprawa tak oczywista. A w każdym
razie zdaje się, że filozofowie etyką się zajmujący uważają, iż
jest nad czym się poważnie zastanawiać.

>   Patenty mają jakąś wartosc tylko dlatego, że są wytworem ludzkim. I trochę
> tej wartosci czlowieka przeszło na jego dzieło.

Z tym już bym się absolutnie nie zgodził: co z dobrymi pomysłami
ludzi, których za dobrych uważać nie można...

>   Pieniądze mają wartosc jakąś tylko dlatego, że mogę je spozytkować
> charytatywnie. Gdy je wydaję na samego siebie, NIC nie znaczą i nie mają
> ŻADNEJ wartości.
>
>   Ale moze wystarczy tej wycieczki w aksjologię :)

...Żeby nie powiedzieć: w meandry aksjologii ;-)

Pozdr.

W.Rakoczy