st-pti: Re: Kobiety w informatyce

Subject: Re: [st-pti] RE: Kobiety w informatyce
From: Zygmunt Ryznar ####@####.####
Date: 21 Apr 2018 21:29:30 +0100

Odnośnie G.Hopper nie jestem pewny w jakim stopniu była  prekursorem
języka COBOL, ale :

G.Hopper w cywilu była profesorem matematyki, a podczas wojny w 1943
roku na własne życzenie została pracownikiem marynarki (w Naval
Reserve). Współpracą z Aikenem rozpoczęła w 1944 roku w końcowej fazie
budowy komputera Mark I , niewątpliwie w związku z tym, że głównym
użytkownikiem tego komputera miała być marynarka.

Hopper była odpowiedzialna za testowanie komputera i wyłapywanie
błędów . To ona właśnie jest autorem terminu „debug" (odpluskwiania).

W 1949 roku rozpoczęła pracą nad kompilatorem języka symbolicznego dla
firmy EMCC (Eckert-Mauchly Computer Corporation), a następnie w
Remington Rand/Sperry Rand była wiodącym członkiem zespołu, który dla
komputera Univac opracował Flow-Matic jeden z pierwszych języków
programowania rozpoznający komendy słowne (nie symboliczne) w języku
angielskim.

Następnie opracowała język APT i była odpowiedzialna za weryfikacją
języka COBOL, którego współautorem była Betty Holberton.
Z.R.